Battleship Potemkin

Filmconcert met Ensemble Modelo62
Sergei M. Eisenstein

Filmjournalist Coen van Zwol (NRC) zal een korte introductie geven en Ezequiel Menalled kort interviewen over de muziek die hij voor Battleship Potemkin componeerde. Na afloop vindt er een nagesprek plaats.

Battleship Potemkin was in 1925 een instant-klassieker door de dynamische montage van Sergei Eisenstein. Voor deze vertoning maakt Ensemble Modelo62 live een opwindende soundtrack bij deze stomme film, vol klarinetten, slagwerk, violen en elektronische geluiden.

Als de officieren van Pantserkruiser Potemkin de matrozen bedorven vlees voorzetten, is de maat vol. De kapitein dreigt met executie van de manschappen, maar misrekent zich. De haat tegen het hardvochtige tsaristisch regime is zo groot dat de bevolking van Odessa de matrozen steunt en de straat opgaat. De troepen van de tsaar openen het vuur.

Battleship Potemkin (1925) was een opdrachtfilm naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de neergeslagen Russische Revolutie van 1905 en werd wereldberoemd vanwege Eisensteins dynamische montage, die brak met de lineaire vertelstructuur uit het theater. De scène waarin een kinderwagen de trappen af stuitert is iconisch en wordt op alle filmacademies onderwezen als voorbeeld van geslaagde ‘crosscutting’ montage.

Ezequiel Menalled van het Ensemble Modelo62 schreef een nieuwe score die aansluit bij Eisensteins manier van monteren. Dat betekent: zoeken naar meerdere lagen die aansluiten bij de simultaneïteit van gebeurtenissen, flashbacks en contrapunten. Het ensemble speelt live met klassieke instrumenten als de viool, klarinet en cello, maar maakt ook elektronische geluiden gebaseerd op Potemkins originele soundtrack.

Over Ensemble Modelo62

De Volkskrant noemde Modelo62 een ‘fenomenaal ensemble.’ De groep wordt geroemd om de gedetailleerde en energieke uitvoeringen van de nieuwste experimentele muziek. De naam is geïnspireerd op de roman ‘62 Modelo para armar’ van de Argentijnse schrijver Julio Cortázar.

Sinds de oprichting in 2003 heeft EM62 honderden nieuwe werken in première gebracht. Jonge makers hebben zich kunnen ontwikkelen door langdurige samenwerkingen met het ensemble, dat wereldwijd opdrachten geeft aan componisten met een sterk eigen geluid en op zoek naar experiment. Bijna alle muziek die het ensemble uitvoert is dan ook speciaal voor de groep geschreven. De groep bestaat uit een vaste groep specialisten in experimenteel klassiek die met een opvallende openheid nieuwe technieken ontwikkelen en toepassen.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
  • muziek
Sovjet Unie
1925
75’
AL

Filmjournalist Coen van Zwol (NRC) zal een korte introductie geven en Ezequiel Menalled kort interviewen over de muziek die hij voor Battleship Potemkin componeerde. Na afloop vindt er een nagesprek plaats.

Battleship Potemkin was in 1925 een instant-klassieker door de dynamische montage van Sergei Eisenstein. Voor deze vertoning maakt Ensemble Modelo62 live een opwindende soundtrack bij deze stomme film, vol klarinetten, slagwerk, violen en elektronische geluiden.

Als de officieren van Pantserkruiser Potemkin de matrozen bedorven vlees voorzetten, is de maat vol. De kapitein dreigt met executie van de manschappen, maar misrekent zich. De haat tegen het hardvochtige tsaristisch regime is zo groot dat de bevolking van Odessa de matrozen steunt en de straat opgaat. De troepen van de tsaar openen het vuur.

Battleship Potemkin (1925) was een opdrachtfilm naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de neergeslagen Russische Revolutie van 1905 en werd wereldberoemd vanwege Eisensteins dynamische montage, die brak met de lineaire vertelstructuur uit het theater. De scène waarin een kinderwagen de trappen af stuitert is iconisch en wordt op alle filmacademies onderwezen als voorbeeld van geslaagde ‘crosscutting’ montage.

Ezequiel Menalled van het Ensemble Modelo62 schreef een nieuwe score die aansluit bij Eisensteins manier van monteren. Dat betekent: zoeken naar meerdere lagen die aansluiten bij de simultaneïteit van gebeurtenissen, flashbacks en contrapunten. Het ensemble speelt live met klassieke instrumenten als de viool, klarinet en cello, maar maakt ook elektronische geluiden gebaseerd op Potemkins originele soundtrack.

Over Ensemble Modelo62

De Volkskrant noemde Modelo62 een ‘fenomenaal ensemble.’ De groep wordt geroemd om de gedetailleerde en energieke uitvoeringen van de nieuwste experimentele muziek. De naam is geïnspireerd op de roman ‘62 Modelo para armar’ van de Argentijnse schrijver Julio Cortázar.

Sinds de oprichting in 2003 heeft EM62 honderden nieuwe werken in première gebracht. Jonge makers hebben zich kunnen ontwikkelen door langdurige samenwerkingen met het ensemble, dat wereldwijd opdrachten geeft aan componisten met een sterk eigen geluid en op zoek naar experiment. Bijna alle muziek die het ensemble uitvoert is dan ook speciaal voor de groep geschreven. De groep bestaat uit een vaste groep specialisten in experimenteel klassiek die met een opvallende openheid nieuwe technieken ontwikkelen en toepassen.

Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije plaatskeuze. 

De concertzaal opent 30 minuten voor aanvang van het concert.

modelo62.com

Bezetting:
+ voor- en nagesprek met Coen van Zwol
Jorge López García: klarinet
Enric Sans i Morera: klarinet
Reinier Van Houdt: piano en keyboards
Rubén Castillo del Pozo: slagwerk
Santiago Lascurain: elektrische gitaar
Celia Torres Ruiz: cello
Jan Willem Troost: cello
Vasilis Stefanopoulos: contrabas
Ezequiel Menalled: compositie en muzikale leiding