Antonia (1995)
LantarenVenster presenteert: Feminist Perspectives – een reeks die de verhalen, strijd en successen van vrouwen wereldwijd viert.
Antonia (1995), geschreven en geregisseerd door Marleen Gorris, is een feministische film die de levensloop volgt van meerdere generaties vrouwen in een klein Nederlands dorp. De film kreeg internationale erkenning en won in 1996 de Oscar voor Beste Buitenlandse Film, waarmee het de eerste Nederlandse film was die deze prijs daadwerkelijk won.
Deze feministische familiekroniek moet het hebben van z’n bravoure, koddige humor en sprookjesachtige charme, niet per se van z’n subtiliteit. Eigenzinnige weduwe Antonia (Willeke van Ammelrooy) wordt omringd door nare kerels en geeft haar vrouwelijke nageslacht dan ook mee vooral zelfstandig te blijven. Een door regisseur Marleen Gorris geschreven ode aan sterke, geëmancipeerde, wijze vrouwen, in de vorm van een boeiende genealogie-in-de-vrouwelijke-lijn. Soms sprookjesachtig aandoende plattelandskroniek, fragmentarisch opgebouwd in korte, af en toe grappige, dan weer tragische, soms lyrische aandoende scènes. Fenomenale vertolking van Van Ammelrooy, die op memorabele wijze Antonia boetseert tot een vrouw om van te houden.
Antonia wordt vaak geprezen als een mijlpaal in de Nederlandse cinema en als een krachtig feministisch statement. De film toont hoe een alternatieve samenleving eruit kan zien, gebouwd op empathie, gelijkheid en vrouwelijke kracht.
- 19:15
Kies tijdstip
- filmspecial
LantarenVenster presenteert: Feminist Perspectives – een reeks die de verhalen, strijd en successen van vrouwen wereldwijd viert.
Antonia (1995), geschreven en geregisseerd door Marleen Gorris, is een feministische film die de levensloop volgt van meerdere generaties vrouwen in een klein Nederlands dorp. De film kreeg internationale erkenning en won in 1996 de Oscar voor Beste Buitenlandse Film, waarmee het de eerste Nederlandse film was die deze prijs daadwerkelijk won.
Deze feministische familiekroniek moet het hebben van z’n bravoure, koddige humor en sprookjesachtige charme, niet per se van z’n subtiliteit. Eigenzinnige weduwe Antonia (Willeke van Ammelrooy) wordt omringd door nare kerels en geeft haar vrouwelijke nageslacht dan ook mee vooral zelfstandig te blijven. Een door regisseur Marleen Gorris geschreven ode aan sterke, geëmancipeerde, wijze vrouwen, in de vorm van een boeiende genealogie-in-de-vrouwelijke-lijn. Soms sprookjesachtig aandoende plattelandskroniek, fragmentarisch opgebouwd in korte, af en toe grappige, dan weer tragische, soms lyrische aandoende scènes. Fenomenale vertolking van Van Ammelrooy, die op memorabele wijze Antonia boetseert tot een vrouw om van te houden.
Antonia wordt vaak geprezen als een mijlpaal in de Nederlandse cinema en als een krachtig feministisch statement. De film toont hoe een alternatieve samenleving eruit kan zien, gebouwd op empathie, gelijkheid en vrouwelijke kracht.