He flew ahead - Karl Schwanzer Architect's Poem

Voorprogramma: The Opening (10') & Intro Jan Pesman
Max Gruber

In de jaren 60 en 70 was de Oostenrijkse architect Karl Schwanzer een internationaal fenomeen. Zijn bekendste werk is zijn innovatieve ontwerp voor het hoofdkantoor van BMW in München, bijgenaamd De viercilinder. Een prachtige selectie historisch beeldmateriaal en een reeks gedramatiseerde scenes plaatsen Schwanzer in zijn tijd, een optimistische periode van economische vooruitgang. In dit even informatieve als veelzijdige portret komen ook zijn vrienden, architecten en opdrachtgevers aan het woord. Schwanzer, een architect met een ongekend oeuvre van meer dan 600 gebouwen, voelde de tijd waarin hij leefde haarfijn aan. Hij was een dynamische persoonlijkheid, tot hij zich op 57-jarige leeftijd het leven benam.

In the 1960s and 1970s the Austrian architect Karl Schwanzer was an international phenomenon. His best-known work is his innovative design for the BMW headquarters in Munich, playfully known as the “Four-Cylinder”. A wonderful selection of historical images and a series of dramatized scenes place Schwanzer in his time, an optimistic period of economic progress. Friends, fellow architects and clients tell their stories in this informative and broad portrait of the man. Schwanzer, an architect with an unprecedented oeuvre of more than 600 buildings, had a keen sense of the times in which he lived. He was a dynamic personality, until his untimely death at the age of 57.

The Opening – Director: Davide Rapp (’10)

In een schone, gladde designwereld gebeuren herkenbare dingen die toch lastig te plaatsen zijn. De twee technici in The Opening, Keymaster en Gatemaster, weten gelukkig wel precies wat ze aan het doen zijn en doen dat onverstoorbaar. Met precisie, zij het soms wel wat theatraal, installeren ze op een aantal verdiepingen van een kantoorgebouw medisch-blauwe gordijnen. Er wordt geen woord gezegd, zelfs niet als de schermen met een druk op een blauwe knop veranderen in doorgangen naar een andere dimensie. Architectuur is pas echt af als het wordt gebruikt, stelt videokunstenaar Davide Rapp met The Opening. Kleur en vorm zijn in de film minstens zo overtuigend als de uitgebeelde initiatie.

In a smooth, clean design world, recognizable things happen that are still difficult to understand. Luckily, the two technicians in The Opening, the Keymaster and Gatemaster, know exactly what they are doing, and they do it imperturbably. With precision, albeit with a little theatricality, they install medical-blue curtains on a number of floors of an office building. Not a word is spoken, even when, at the push of a button, the screens turn into passageways into another dimension. Architecture is only really finished when it is used, contends video artist Davide Rapp with The Opening. Colour and form are just as convincing as the initiation depicted in the film.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Oostenrijk
2022
73’
Duits, Engels gesproken
Engels ondertiteld

In de jaren 60 en 70 was de Oostenrijkse architect Karl Schwanzer een internationaal fenomeen. Zijn bekendste werk is zijn innovatieve ontwerp voor het hoofdkantoor van BMW in München, bijgenaamd De viercilinder. Een prachtige selectie historisch beeldmateriaal en een reeks gedramatiseerde scenes plaatsen Schwanzer in zijn tijd, een optimistische periode van economische vooruitgang. In dit even informatieve als veelzijdige portret komen ook zijn vrienden, architecten en opdrachtgevers aan het woord. Schwanzer, een architect met een ongekend oeuvre van meer dan 600 gebouwen, voelde de tijd waarin hij leefde haarfijn aan. Hij was een dynamische persoonlijkheid, tot hij zich op 57-jarige leeftijd het leven benam.

In the 1960s and 1970s the Austrian architect Karl Schwanzer was an international phenomenon. His best-known work is his innovative design for the BMW headquarters in Munich, playfully known as the “Four-Cylinder”. A wonderful selection of historical images and a series of dramatized scenes place Schwanzer in his time, an optimistic period of economic progress. Friends, fellow architects and clients tell their stories in this informative and broad portrait of the man. Schwanzer, an architect with an unprecedented oeuvre of more than 600 buildings, had a keen sense of the times in which he lived. He was a dynamic personality, until his untimely death at the age of 57.

The Opening – Director: Davide Rapp (’10)

In een schone, gladde designwereld gebeuren herkenbare dingen die toch lastig te plaatsen zijn. De twee technici in The Opening, Keymaster en Gatemaster, weten gelukkig wel precies wat ze aan het doen zijn en doen dat onverstoorbaar. Met precisie, zij het soms wel wat theatraal, installeren ze op een aantal verdiepingen van een kantoorgebouw medisch-blauwe gordijnen. Er wordt geen woord gezegd, zelfs niet als de schermen met een druk op een blauwe knop veranderen in doorgangen naar een andere dimensie. Architectuur is pas echt af als het wordt gebruikt, stelt videokunstenaar Davide Rapp met The Opening. Kleur en vorm zijn in de film minstens zo overtuigend als de uitgebeelde initiatie.

In a smooth, clean design world, recognizable things happen that are still difficult to understand. Luckily, the two technicians in The Opening, the Keymaster and Gatemaster, know exactly what they are doing, and they do it imperturbably. With precision, albeit with a little theatricality, they install medical-blue curtains on a number of floors of an office building. Not a word is spoken, even when, at the push of a button, the screens turn into passageways into another dimension. Architecture is only really finished when it is used, contends video artist Davide Rapp with The Opening. Colour and form are just as convincing as the initiation depicted in the film.