Ivan de Verschrikkelijke
In het kader van het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival dat van 8 t/m 11 september in het teken staat van Prokofjev, vertoont LantarenVenster op 6 en 7 september de klassiekers Ivan de Verschrikkelijke (1945) en Alexander Nevsky (1938). Beide films zijn geregisseerd door de Russische meesterfilmer Sergej Eisenstein en voorzien van de beroemde muziek van Sergei Prokofjev.
Éénmalige vertoning van een 35mm archiefkopie van Filmmuseum Eye.
Plechtstatige, majestueuze film over het leven van tsaar Ivan IV die het zestiende-eeuwse Rusland tot een nationale eenheid wist te smeden.
Het eerste deel toont hoe de jonge tsaar bij dit streven in conflict komt met de bojaren (de heersende klasse van adellijke grootgrondbezitters) die Rusland aan het buitenland hebben verkwanseld. Nadat zijn vrouw, de tsarina Anastasia, door zijn tante Eufrosinia is vergiftigd, trekt Ivan zich terug op het platteland.
Het volk weet hem in een grote aanhankelijkheidsbetuiging echter over te halen om de strijd in Moskou voort te zetten.
Collega-regisseur Sergej Joetkevitsj schreef in 1945 treffend: ‘Eisensteins film laat ons film weer begrijpen als een kunst die een enorme macht over de toeschouwer uitoefent. Ik zou hier geen term uit de schilderkunst willen gebruiken, maar uit de muziek: Ik zou Ivan de Verschrikkelijke een symfonische film willen noemen (…)
Het is niet enkel een briljant duel tussen opmerkingen en blikken, maar vooral een hartstochtelijke strijd tussen geluid en stilte, licht en donker. Schitteringen, schaduwen, kleuren en composities ? alles beïnvloedt de geest en de gevoelens van de toeschouwer…’_
Met Ivan de Verschrikkelijke (zowel deel I als deel II) heeft Eisenstein de operateske lijn van Alexander Nevski consequent doorgetrokken, met als resultaat een film die door zijn formele schoonheid alle andere films uit zijn tijd overschaduwt.
Het is mede aan de spectaculaire filmmuziek van Sergei Prokofjev te danken dat deze films nog altijd als modern en meeslepend overkomen.
Ondertussen is de propagandistische ondertoon van de films niet mis te verstaan.
Kies tijdstip
- filmspecial
In het kader van het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival dat van 8 t/m 11 september in het teken staat van Prokofjev, vertoont LantarenVenster op 6 en 7 september de klassiekers Ivan de Verschrikkelijke (1945) en Alexander Nevsky (1938). Beide films zijn geregisseerd door de Russische meesterfilmer Sergej Eisenstein en voorzien van de beroemde muziek van Sergei Prokofjev.
Éénmalige vertoning van een 35mm archiefkopie van Filmmuseum Eye.
Plechtstatige, majestueuze film over het leven van tsaar Ivan IV die het zestiende-eeuwse Rusland tot een nationale eenheid wist te smeden.
Het eerste deel toont hoe de jonge tsaar bij dit streven in conflict komt met de bojaren (de heersende klasse van adellijke grootgrondbezitters) die Rusland aan het buitenland hebben verkwanseld. Nadat zijn vrouw, de tsarina Anastasia, door zijn tante Eufrosinia is vergiftigd, trekt Ivan zich terug op het platteland.
Het volk weet hem in een grote aanhankelijkheidsbetuiging echter over te halen om de strijd in Moskou voort te zetten.
Collega-regisseur Sergej Joetkevitsj schreef in 1945 treffend: ‘Eisensteins film laat ons film weer begrijpen als een kunst die een enorme macht over de toeschouwer uitoefent. Ik zou hier geen term uit de schilderkunst willen gebruiken, maar uit de muziek: Ik zou Ivan de Verschrikkelijke een symfonische film willen noemen (…)
Het is niet enkel een briljant duel tussen opmerkingen en blikken, maar vooral een hartstochtelijke strijd tussen geluid en stilte, licht en donker. Schitteringen, schaduwen, kleuren en composities ? alles beïnvloedt de geest en de gevoelens van de toeschouwer…’_
Met Ivan de Verschrikkelijke (zowel deel I als deel II) heeft Eisenstein de operateske lijn van Alexander Nevski consequent doorgetrokken, met als resultaat een film die door zijn formele schoonheid alle andere films uit zijn tijd overschaduwt.
Het is mede aan de spectaculaire filmmuziek van Sergei Prokofjev te danken dat deze films nog altijd als modern en meeslepend overkomen.
Ondertussen is de propagandistische ondertoon van de films niet mis te verstaan.