Les rendez-vous d’Anna
Chantal Akerman
Nog tot en met juni presenteert EYE Film Institute een grote expositie rondom het werk van Belgische regisseur Chantal Akerman: Passages. In het kader van deze tentoonstelling zijn in juni twee gerestaureerde films van Chantal Akerman bij ons te zien: Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles en Les Rendez-vous d’Anna.
Een nomadische filmmaker reist door Europa om haar nieuwe film te promoten. Een van Akermans beste films, over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog. Aurore Clément is een nomadische filmmaker (en Akermans alter ego) die door Europa reist voor een promotietour rond haar nieuwe film. Ze heeft een reeks gespannen ontmoetingen met onder anderen een mogelijke minnaar, de moeder van haar ex-verloofde, haar huidige minnaar, haar eigen moeder (Lea Massari, de verdwijnende Anna uit L’avventura van Antonioni). Zo wordt Anna het middelpunt van een groep verloren zielen, waarbij ze zonder het door te hebben in een diepe existentiële misère raakt die als een besmetting op anderen overspringt.

 

Zoals vaak maakt Akerman gebruik van statische, symmetrische composities en vloeiende tracking-shots. De stilering van haar introspectieve reisverslag is verwant aan Bresson en Dreyer, met precieze, schijnbaar rustige beelden die de emoties juist verhogen en de mentale toestand van haar personages fysiek zichtbaar maken. Les rendez-vous d’Anna is een film over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog – de opeenvolging van treinen en treinstations roepen de gedwongen migraties op voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Digitaal gerestaureerde kopie van de Cinémathèque Royale de Belgique.
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Frankrijk, België, Duitsland
1978
128’
Frans gesproken
Nederlands ondertiteld
AL
Nog tot en met juni presenteert EYE Film Institute een grote expositie rondom het werk van Belgische regisseur Chantal Akerman: Passages. In het kader van deze tentoonstelling zijn in juni twee gerestaureerde films van Chantal Akerman bij ons te zien: Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles en Les Rendez-vous d’Anna.
Een nomadische filmmaker reist door Europa om haar nieuwe film te promoten. Een van Akermans beste films, over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog. Aurore Clément is een nomadische filmmaker (en Akermans alter ego) die door Europa reist voor een promotietour rond haar nieuwe film. Ze heeft een reeks gespannen ontmoetingen met onder anderen een mogelijke minnaar, de moeder van haar ex-verloofde, haar huidige minnaar, haar eigen moeder (Lea Massari, de verdwijnende Anna uit L’avventura van Antonioni). Zo wordt Anna het middelpunt van een groep verloren zielen, waarbij ze zonder het door te hebben in een diepe existentiële misère raakt die als een besmetting op anderen overspringt.

 

Zoals vaak maakt Akerman gebruik van statische, symmetrische composities en vloeiende tracking-shots. De stilering van haar introspectieve reisverslag is verwant aan Bresson en Dreyer, met precieze, schijnbaar rustige beelden die de emoties juist verhogen en de mentale toestand van haar personages fysiek zichtbaar maken. Les rendez-vous d’Anna is een film over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog – de opeenvolging van treinen en treinstations roepen de gedwongen migraties op voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Digitaal gerestaureerde kopie van de Cinémathèque Royale de Belgique.