London, the Modern Babylon
Een caleidoscoop van televisie- en filmfragmenten, foto’s, graffiti, schilderijen, poëzie, reclames en natuurlijk albumhoezen, zelfs een aantal zelfgemaakte films van het publiek. Julien Temple (Oil City Confidential, Joe Strummer – the future is unwritten) assembleert met films een beeld van London zoals London zelf in lagen is opgebouwd door steeds weer nieuw arriverende mensen met nieuwe invloeden.
De film heeft met de hand aangezwengelde zwart-wit 35mm beelden uit 1890, vroege 16mm home movies uit de twintiger jaren, Super 8mm films uit de jaren vijftig en zestig, VHS-banden uit de jaren tachtig, mini-DV uit de jaren negentig en de huidige HD-opnames. Elk filmformaat doet denken aan de periode waarin het werd opgenomen, een dramatische weerspiegeling van hoe het oude, zwart-wit Londen is geëxplodeerd tot de huidige levendige multiculturele en kleurrijke ‘HD’ stad.
De thema’s schieten heen en weer in tijd en textuur en resoneren met de actualiteiten: onderdrukking en wanhoop, verdeeldheid en rellen, huisvesting en vakbond. Londen heeft gezien dat deze patronen zich met kleine mutaties herhalen.
A kaleidoscope of TV and film clips, photos, graffiti and paintings, poetry extracts, advertising images and album covers, even some home movies contributed by the public, assembled in layers just as London has been endlessly layered over by new arrivals and new influences. From 1890s hand cranked black and white 35mm, through early 16mm home movies in the late 20’s, Super 8mm film in the 50’s and 60’s, VHS in the 80’s, mini DV in the 90’s to today’s HD films, each format evokes the period in which it was shot, dramatically foregrounding how the old, monochrome London has exploded into vivid multicultural and ‘HD” colour.
Rocking back and forth in time and texture, the film’s themes resonate through the last centry: oppression and despair, division and rioting, accommodation and union. London has seen these patterns repeat with small mutations again and again.
Kies tijdstip
- filmspecial
Een caleidoscoop van televisie- en filmfragmenten, foto’s, graffiti, schilderijen, poëzie, reclames en natuurlijk albumhoezen, zelfs een aantal zelfgemaakte films van het publiek. Julien Temple (Oil City Confidential, Joe Strummer – the future is unwritten) assembleert met films een beeld van London zoals London zelf in lagen is opgebouwd door steeds weer nieuw arriverende mensen met nieuwe invloeden.
De film heeft met de hand aangezwengelde zwart-wit 35mm beelden uit 1890, vroege 16mm home movies uit de twintiger jaren, Super 8mm films uit de jaren vijftig en zestig, VHS-banden uit de jaren tachtig, mini-DV uit de jaren negentig en de huidige HD-opnames. Elk filmformaat doet denken aan de periode waarin het werd opgenomen, een dramatische weerspiegeling van hoe het oude, zwart-wit Londen is geëxplodeerd tot de huidige levendige multiculturele en kleurrijke ‘HD’ stad.
De thema’s schieten heen en weer in tijd en textuur en resoneren met de actualiteiten: onderdrukking en wanhoop, verdeeldheid en rellen, huisvesting en vakbond. Londen heeft gezien dat deze patronen zich met kleine mutaties herhalen.
A kaleidoscope of TV and film clips, photos, graffiti and paintings, poetry extracts, advertising images and album covers, even some home movies contributed by the public, assembled in layers just as London has been endlessly layered over by new arrivals and new influences. From 1890s hand cranked black and white 35mm, through early 16mm home movies in the late 20’s, Super 8mm film in the 50’s and 60’s, VHS in the 80’s, mini DV in the 90’s to today’s HD films, each format evokes the period in which it was shot, dramatically foregrounding how the old, monochrome London has exploded into vivid multicultural and ‘HD” colour.
Rocking back and forth in time and texture, the film’s themes resonate through the last centry: oppression and despair, division and rioting, accommodation and union. London has seen these patterns repeat with small mutations again and again.
