Maurizio Cattelan: Be Right Back

Maura Axelrod

Hitler, uitgebeeld als een knielend en biddend schooljongetje, paus Johannes Paulus II, net geraakt door een neergestorte meteoriet, een opgezet paard dat aan zijn tuig vastgemaakt van het plafond naar beneden bungelt – het zijn enkele van de opvallende en spraakmakende sculpturen van de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan (1960). Hij heeft de reputatie de nar van de kunstwereld te zijn, een provocateur, de man die overal de draak mee steekt, vooral met kunst en gezag. En hij doet dat al sinds zijn eerste solotentoonstelling Torno subito (ben zo terug) uit de late jaren tachtig. In 2011 werd hij toch nog ‘officieel’ opgenomen in de canon van de kunsten met een overzichtstentoonstelling in het Guggenheim Museum.

Maar wie is deze ongrijpbare man eigenlijk? Regisseur Maura Axelrod laat in haar eerste documentaire geen steen onberoerd om het antwoord op deze vraag te vinden. Daartoe spreekt ze met curatoren, verzamelaars en zijn ex-vriendinnen.

De film wordt ingeleid door de Italiaanse kunstenaar Domenico Mangano, geboren in Palermo (1976), woonachtig in Amsterdam. Mangano is vanaf eind jaren negentig werkzaam als beeldend kunstenaar en sinds een aantal jaren werkt hij in een samenwerkingsverband met Marieke van Rooy. Hun kunstwerken bestaan bestaan uit film, ruimtelijke installaties, tekeningen en sculpturen en kenmerkt zich door een combinatie van onderzoek en artistieke praktijk.

“Easily the most entertaining art film since Banksy’s Exit Through the Gift Shop” – Variety

“Maura Axelrod’s film builds a compelling and intimate portrait. Bold, witty… as playful as a Cattelan work itself…” – BBC

“Probing, wistful, and at times hilarious… an uproarious and thought-provoking film” – New York Times

“Not to be missed… a captivating excavation of Maurizio Cattelan’s disruptive career…” – Vogue

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
  • Film
Verenigde Staten
2018
94’
Italiaans, Engels gesproken
Engels ondertiteld

Hitler, uitgebeeld als een knielend en biddend schooljongetje, paus Johannes Paulus II, net geraakt door een neergestorte meteoriet, een opgezet paard dat aan zijn tuig vastgemaakt van het plafond naar beneden bungelt – het zijn enkele van de opvallende en spraakmakende sculpturen van de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan (1960). Hij heeft de reputatie de nar van de kunstwereld te zijn, een provocateur, de man die overal de draak mee steekt, vooral met kunst en gezag. En hij doet dat al sinds zijn eerste solotentoonstelling Torno subito (ben zo terug) uit de late jaren tachtig. In 2011 werd hij toch nog ‘officieel’ opgenomen in de canon van de kunsten met een overzichtstentoonstelling in het Guggenheim Museum.

Maar wie is deze ongrijpbare man eigenlijk? Regisseur Maura Axelrod laat in haar eerste documentaire geen steen onberoerd om het antwoord op deze vraag te vinden. Daartoe spreekt ze met curatoren, verzamelaars en zijn ex-vriendinnen.

De film wordt ingeleid door de Italiaanse kunstenaar Domenico Mangano, geboren in Palermo (1976), woonachtig in Amsterdam. Mangano is vanaf eind jaren negentig werkzaam als beeldend kunstenaar en sinds een aantal jaren werkt hij in een samenwerkingsverband met Marieke van Rooy. Hun kunstwerken bestaan bestaan uit film, ruimtelijke installaties, tekeningen en sculpturen en kenmerkt zich door een combinatie van onderzoek en artistieke praktijk.

“Easily the most entertaining art film since Banksy’s Exit Through the Gift Shop” – Variety

“Maura Axelrod’s film builds a compelling and intimate portrait. Bold, witty… as playful as a Cattelan work itself…” – BBC

“Probing, wistful, and at times hilarious… an uproarious and thought-provoking film” – New York Times

“Not to be missed… a captivating excavation of Maurizio Cattelan’s disruptive career…” – Vogue