Maverick Modigliani

De documentaire Maverick Modigliani die wordt uitgebracht ter gelegenheid van de viering van de 100ste verjaardag van Modigliani zijn dood, verkent het leven en werk van Amedeo Modigliani (1884-1920). Een avant-gardistisch schilder die een klassieke hedendaagse kunstenaar werd, geliefd en geïmiteerd over de hele wereld.

Modigliani was de vierde zoon van een Joodse familie die zich op de rand van de financiële crisis bevond. Hij vertrekt vanuit zijn geboortestad Livorno, in een Italiaanse provincie, waar hij vanaf het begin het gevoel had gevangen te zitten, om op zoek te gaan naar iets anders. Via Florence en Venetië kwam hij, als 21-jarige, in 1906 in Parijs aan. Hier werd de legende van Modigliani – womanizer, alcohollist, tragische kunstenaar – geboren. In werkelijkheid maskeerde hij een ziekte en klampte zich vast aan het leven en aan zijn kunst. Er was een waarheid die hij moest overbrengen: universele waarden ingesloten in de eenvoud van lijnen en gezichten die hem tot een van de grootste exponenten van het begin van de 20ste eeuw maken, en een klassieker in de 21ste eeuw.

In deze documentaire spreken de schilderijen zelf tot ons, gefilmd in speciale sets van La Filette En Bleu tot het portret van zijn vrouw Jeanne Hébuterne. Met een mooie balans tussen het beeldmateriaal van de stad zoals die nu is, zwart-wit foto’s en archiefbeelden van toen, vertelt Jeanne ons met haar verhalende stem over Parijs rond de eeuwwisseling: de lichtstad, de metropool, het centrum van de moderniteit. Het was een reeds gevestigde kunstmarkt en een magneet die vanuit heel Europa schilders en beeldhouwers aantrok die toen arm waren, maar nu miljoenen waard zijn, in de eerste plaats Modigliani zelf.

Arm, hongerig maar vol enthousiasme verhuisde Modigliani van het ene provisorische onderkomen naar het andere, ontmoette een aspirant-dichteres, de twintigjarige Russin, Anna Achmatova, en de Engelse journaliste en feministe Beatrice Hastings. Dit waren de vrouwen waarvan hij portretten maakte en waarvan de gezichten, de eigenlijke iconen van zijn kunst werden. Modigliani interpreteerde het primitivisme op een unieke wijze, in die zin dat hij het samenvoegde met de klassieke en de Renaissance traditie.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
90’
AL

De documentaire Maverick Modigliani die wordt uitgebracht ter gelegenheid van de viering van de 100ste verjaardag van Modigliani zijn dood, verkent het leven en werk van Amedeo Modigliani (1884-1920). Een avant-gardistisch schilder die een klassieke hedendaagse kunstenaar werd, geliefd en geïmiteerd over de hele wereld.

Modigliani was de vierde zoon van een Joodse familie die zich op de rand van de financiële crisis bevond. Hij vertrekt vanuit zijn geboortestad Livorno, in een Italiaanse provincie, waar hij vanaf het begin het gevoel had gevangen te zitten, om op zoek te gaan naar iets anders. Via Florence en Venetië kwam hij, als 21-jarige, in 1906 in Parijs aan. Hier werd de legende van Modigliani – womanizer, alcohollist, tragische kunstenaar – geboren. In werkelijkheid maskeerde hij een ziekte en klampte zich vast aan het leven en aan zijn kunst. Er was een waarheid die hij moest overbrengen: universele waarden ingesloten in de eenvoud van lijnen en gezichten die hem tot een van de grootste exponenten van het begin van de 20ste eeuw maken, en een klassieker in de 21ste eeuw.

In deze documentaire spreken de schilderijen zelf tot ons, gefilmd in speciale sets van La Filette En Bleu tot het portret van zijn vrouw Jeanne Hébuterne. Met een mooie balans tussen het beeldmateriaal van de stad zoals die nu is, zwart-wit foto’s en archiefbeelden van toen, vertelt Jeanne ons met haar verhalende stem over Parijs rond de eeuwwisseling: de lichtstad, de metropool, het centrum van de moderniteit. Het was een reeds gevestigde kunstmarkt en een magneet die vanuit heel Europa schilders en beeldhouwers aantrok die toen arm waren, maar nu miljoenen waard zijn, in de eerste plaats Modigliani zelf.

Arm, hongerig maar vol enthousiasme verhuisde Modigliani van het ene provisorische onderkomen naar het andere, ontmoette een aspirant-dichteres, de twintigjarige Russin, Anna Achmatova, en de Engelse journaliste en feministe Beatrice Hastings. Dit waren de vrouwen waarvan hij portretten maakte en waarvan de gezichten, de eigenlijke iconen van zijn kunst werden. Modigliani interpreteerde het primitivisme op een unieke wijze, in die zin dat hij het samenvoegde met de klassieke en de Renaissance traditie.