Nasir

Arun Karthick

Nasir is een zachtaardige man met een hard leven. Hij moet schrapen om de dagelijkse boodschappen te bekostigen en slaat noodgedwongen maaltijden over. Adoptiezoon Iqbal heeft het lichaam van een volwassene, maar het verstand en de kwetsbaarheid van een kleuter. Ondanks alles blijft Nasir optimistisch. Hij schrijft liefdesverklaringen aan zijn vrouw en declameert eigen gedichten waar zelfs de grootste ploert stil van wordt.

Maar Nasir is ook moslim in Tamil Nadu, een zuidelijke deelstaat van India, waar het hindoenationalisme de afgelopen decennia steeds virulentere vormen heeft aangenomen. Overal op straat wordt hij geconfronteerd met propaganda die via luidsprekers de openbare ruimte in wordt gepompt. Zijn baas in de textielwinkel doet weinig om zijn afkeer jegens moslims te verbergen. En klanten behandelen hem als voetveeg. Ondertussen maakt Nasir zich zorgen om zijn vrouw die een paar dagen de stad uit is en vraagt hij zich af of hij niet beter als migrantarbeider kan gaan werken in Abu Dhabi.

De onafhankelijke Zuid-Indiase filmmaker Arun Karthick begon als autodidact al op zijn zeventiende met het regisseren van korte films via zijn Cinema Obscura-platform. Zijn verfrissende debuut The Strange Case of Shiva (2015) ging in première op IFFR en werd ontvangen als een belangrijke nieuwe stem in de Tamil-cinema. Zijn tweede speelfilm is een nietsverhullende weergave van tweederangs burgerschap. De giftige intolerantie van hindoe-extremisten borrelt onder het oppervlak van alledag. Totdat de bom barst, even plotseling als onvermijdelijk.

Winnaar IFFR 2020 NETPAC Award.

Laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
India, Nederland, Singapore
2020
78’
Tamil gesproken
Nederlands ondertiteld
16

Nasir is een zachtaardige man met een hard leven. Hij moet schrapen om de dagelijkse boodschappen te bekostigen en slaat noodgedwongen maaltijden over. Adoptiezoon Iqbal heeft het lichaam van een volwassene, maar het verstand en de kwetsbaarheid van een kleuter. Ondanks alles blijft Nasir optimistisch. Hij schrijft liefdesverklaringen aan zijn vrouw en declameert eigen gedichten waar zelfs de grootste ploert stil van wordt.

Maar Nasir is ook moslim in Tamil Nadu, een zuidelijke deelstaat van India, waar het hindoenationalisme de afgelopen decennia steeds virulentere vormen heeft aangenomen. Overal op straat wordt hij geconfronteerd met propaganda die via luidsprekers de openbare ruimte in wordt gepompt. Zijn baas in de textielwinkel doet weinig om zijn afkeer jegens moslims te verbergen. En klanten behandelen hem als voetveeg. Ondertussen maakt Nasir zich zorgen om zijn vrouw die een paar dagen de stad uit is en vraagt hij zich af of hij niet beter als migrantarbeider kan gaan werken in Abu Dhabi.

De onafhankelijke Zuid-Indiase filmmaker Arun Karthick begon als autodidact al op zijn zeventiende met het regisseren van korte films via zijn Cinema Obscura-platform. Zijn verfrissende debuut The Strange Case of Shiva (2015) ging in première op IFFR en werd ontvangen als een belangrijke nieuwe stem in de Tamil-cinema. Zijn tweede speelfilm is een nietsverhullende weergave van tweederangs burgerschap. De giftige intolerantie van hindoe-extremisten borrelt onder het oppervlak van alledag. Totdat de bom barst, even plotseling als onvermijdelijk.

Winnaar IFFR 2020 NETPAC Award.