Omer Avital is een visionair componist en een virtuoze bassist, die met zijn ‘genre-tartende’ ensembles de grenzen van jazzmuziek weet te verleggen. Geprezen door critici van o.a. de New York Times en Downbeat als ‘buitengewoon’, ‘enorm inventief’ en ‘een van de meest spannende muzikanten van de laatste twintig jaar’, verstrekt hij zijn publiek zowel swing als spirituele voeding. Zijn composities variëren van verfijnde jazz-conversaties en funky Midden-Oosten grooves, tot orkestrale arrangementen van traditionele Sefardische muziek.
Een pionier van de golf ‘next generation’ Israëlische (in New York woonachtige) jazzartiesten, welke zich kenmerken door het talent om hun culturele erfgoed samen te laten smelten met Westerse, moderne jazz.
Bejubeld en geprezen om zijn voorlaatste album, Suite of the East uit 2012, is Avital nu terug met zijn nieuwste album New Song, welke resoneert in eindeloze kleuren en ritmes, vreugdevol gecombineerd met rituele muziek en Afro-Amerikaanse grooves, gekoppeld met de frasering van Oosterse melodieën, vurigheid van evangelie en de expressiviteit van de ziel.
Op New Song brengt Avital een spannend kwintet samen van Israëlisch trompettist Avishai Cohen (welke in februari 2014 een drukbezocht concert gaf in LantarenVenster!), tenorsaxonofist Joel Frahm, pianist Yonathan Avishai (tevens Israëlisch) en percussionist Daniel Freedman, een weerspiegeling van de culturen en muzikaliteit welke New Song herbergt.
“…Avital is one of the most exciting musicians to come onto the jazz scene the last 20 years. His live shows are a pure joy (…) with a new soul for a new era.” (Downbeat Magazine)
“Trained first as a classical guitarist, he plays chords all over the neck and uses guitar techniques for strumming; the result is a passing hint of flamenco or blues. He can be fleet and jazz-melodic in the style of Oscar Pettiford, then buzz around the tonic like a devotional singer; he grew up in Tel Aviv, in a Moroccan-Yemenite family, and the Arabic and Spanish comes together with the blues in his music. Proper technique isn’t all; he punches and twangs the strings, knocking fresh slang out of the bass. Outside Charles Mingus and the free-jazz bassist William Parker, such dramatic violence on the instrument is hard to come by.” (NY Times, Ben Ratliff)
- muziek
Omer Avital is een visionair componist en een virtuoze bassist, die met zijn ‘genre-tartende’ ensembles de grenzen van jazzmuziek weet te verleggen. Geprezen door critici van o.a. de New York Times en Downbeat als ‘buitengewoon’, ‘enorm inventief’ en ‘een van de meest spannende muzikanten van de laatste twintig jaar’, verstrekt hij zijn publiek zowel swing als spirituele voeding. Zijn composities variëren van verfijnde jazz-conversaties en funky Midden-Oosten grooves, tot orkestrale arrangementen van traditionele Sefardische muziek.
Een pionier van de golf ‘next generation’ Israëlische (in New York woonachtige) jazzartiesten, welke zich kenmerken door het talent om hun culturele erfgoed samen te laten smelten met Westerse, moderne jazz.
Bejubeld en geprezen om zijn voorlaatste album, Suite of the East uit 2012, is Avital nu terug met zijn nieuwste album New Song, welke resoneert in eindeloze kleuren en ritmes, vreugdevol gecombineerd met rituele muziek en Afro-Amerikaanse grooves, gekoppeld met de frasering van Oosterse melodieën, vurigheid van evangelie en de expressiviteit van de ziel.
Op New Song brengt Avital een spannend kwintet samen van Israëlisch trompettist Avishai Cohen (welke in februari 2014 een drukbezocht concert gaf in LantarenVenster!), tenorsaxonofist Joel Frahm, pianist Yonathan Avishai (tevens Israëlisch) en percussionist Daniel Freedman, een weerspiegeling van de culturen en muzikaliteit welke New Song herbergt.
“…Avital is one of the most exciting musicians to come onto the jazz scene the last 20 years. His live shows are a pure joy (…) with a new soul for a new era.” (Downbeat Magazine)
“Trained first as a classical guitarist, he plays chords all over the neck and uses guitar techniques for strumming; the result is a passing hint of flamenco or blues. He can be fleet and jazz-melodic in the style of Oscar Pettiford, then buzz around the tonic like a devotional singer; he grew up in Tel Aviv, in a Moroccan-Yemenite family, and the Arabic and Spanish comes together with the blues in his music. Proper technique isn’t all; he punches and twangs the strings, knocking fresh slang out of the bass. Outside Charles Mingus and the free-jazz bassist William Parker, such dramatic violence on the instrument is hard to come by.” (NY Times, Ben Ratliff)
Bezetting:
Avishai Cohen - trompet
Joel Frahm - tenorsax
Yonathan Avishai - piano
Omer Avital - contrabas
Daniel Freedman - drums, percussie
