Space Is the Place
John Coney

Eerbetoon aan de sf-films van de jaren vijftig en zestig, verteld in onvervalste blaxploitationstijl. Jazzmuzikant Sun Ra, geestelijk vader van het Afrofuturisme en kosmisch ziener, speelt zichzelf in deze psychedelische muziekfilm en schreef de sountrack. Het duurde echter tot 1993 totdat het album Space Is the Place van Sun Ra And His Intergalactic Myth Science Solar Arkestra werd uitgebracht.

Vier decennia lang stond Sun Ra aan het roer van zijn muzikale ruimteschip. De excentrieke Afro-Amerikaanse muzikant-componist stond aan de wieg van het afrofuturisme, een soepele combinatie van zwarte muziek en sciencefiction: funk en ufo’s, dub en tijdreizen, jazz en zonnewinden. Sun Ra en zijn Intergalactic Myth-Science Solar Arkestra ontleende zijn iconografie aan de Egyptische mythologie. Het vergde een nieuwe generatie van luisteraars en muziekcritici om Ra’s kosmologie een welverdiende plaats in de hedendaagse muziekgeschiedenis toe te bedelen.

In Space Is the Place belandt de kosmische ziener Sun Ra in zijn  ruimteschip (aangedreven door muziek) op aarde om zijn zwarte broeders te verheffen. “I come to you as a myth, because that’s what black people are, a myth.” Verbeelding en sociale werkelijkheid vloeien in elkaar over na zijn landing in Oakland, California, niet toevallig de bakermat en het hoofdkwartier van de Black Panthers. Zwarte junkies en een zwarte pooier zitten Sun Ra dwars (het zijn de jaren van Shaft en Superfly), evenals twee gewelddadige blanke FBI-agenten. Buitenaards goed, deze combinatie van intergalactische bebop en funky riffs over zwarte bevrijding, extra-terrestrial activism en wat er nog meer opkomt in de steeds uitdijende geest van Sun Ra.

 

Deze voorstelling is verlopen
Gerestaureerde klassieker
Verenigde Staten
1973
85’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
16

Eerbetoon aan de sf-films van de jaren vijftig en zestig, verteld in onvervalste blaxploitationstijl. Jazzmuzikant Sun Ra, geestelijk vader van het Afrofuturisme en kosmisch ziener, speelt zichzelf in deze psychedelische muziekfilm en schreef de sountrack. Het duurde echter tot 1993 totdat het album Space Is the Place van Sun Ra And His Intergalactic Myth Science Solar Arkestra werd uitgebracht.

Vier decennia lang stond Sun Ra aan het roer van zijn muzikale ruimteschip. De excentrieke Afro-Amerikaanse muzikant-componist stond aan de wieg van het afrofuturisme, een soepele combinatie van zwarte muziek en sciencefiction: funk en ufo’s, dub en tijdreizen, jazz en zonnewinden. Sun Ra en zijn Intergalactic Myth-Science Solar Arkestra ontleende zijn iconografie aan de Egyptische mythologie. Het vergde een nieuwe generatie van luisteraars en muziekcritici om Ra’s kosmologie een welverdiende plaats in de hedendaagse muziekgeschiedenis toe te bedelen.

In Space Is the Place belandt de kosmische ziener Sun Ra in zijn  ruimteschip (aangedreven door muziek) op aarde om zijn zwarte broeders te verheffen. “I come to you as a myth, because that’s what black people are, a myth.” Verbeelding en sociale werkelijkheid vloeien in elkaar over na zijn landing in Oakland, California, niet toevallig de bakermat en het hoofdkwartier van de Black Panthers. Zwarte junkies en een zwarte pooier zitten Sun Ra dwars (het zijn de jaren van Shaft en Superfly), evenals twee gewelddadige blanke FBI-agenten. Buitenaards goed, deze combinatie van intergalactische bebop en funky riffs over zwarte bevrijding, extra-terrestrial activism en wat er nog meer opkomt in de steeds uitdijende geest van Sun Ra.