Stromboli
Roberto Rossellini

Stromboli is een overweldigend portret over de existentiële crisis van een vrouw, afgezet tegen de prachtige, onwerkelijke achtergrond van een vulkanisch eiland.

Karin (Ingrid Bergman), een Litouwse gevangene, zit sinds de Tweede Wereldoorlog vast in een Italiaans vluchtelingenkamp. Om te ontsnappen aan het kampleven heeft ze twee mogelijkheden: emigreren naar Argentinië of trouwen met Antonio om zo Italiaans staatsburger te worden. Karin kiest voor het laatste en samen vertrekken ze naar zijn geboortegrond, het visserseiland Stromboli in Sicilië.

Het leven op Stromboli is anders dan ze verwachtte. Ondanks haar inspanningen om zich aan te passen, lukt het haar niet te worden geaccepteerd door de harde, conservatieve eilanders. De enorme cultuurverschillen breken haar op en al gauw ervaart ze het eiland als een ergere gevangenis dan degene die ze zojuist verlaten heeft…

Stromboli wordt gezien als een van de belangrijkste films uit het Italiaanse neorealisme. Kenmerkend voor deze filmstijl is de naoorlogse setting, het gebruik van non-acteurs in de rol van eilandbewoners, de documentaire stijl waarin het vissersbestaan wordt weergegeven en het gebruik van echte gebeurtenissen zoals evacuatie van het dorp na de vulkaanuitbarsting.

De opnamen van Stromboli markeren niet alleen het begin van talloze samenwerkingen tussen Rossellini en Bergman, maar tevens het begin van hun scandaleuze affaire. Dit zorgde ervoor dat ze met name in de Verenigde Staten jarenlang werden gedwarsboomd. In 1950 trouwden het stel om in 1958 weer te scheiden.

do 18 jul
  • 16:00
  • filmspecial
Italie
1950
106’
Italiaans, Engels, Frans, Duits en ook een beetje Spaans gesproken
Nederlands ondertiteld

Stromboli is een overweldigend portret over de existentiële crisis van een vrouw, afgezet tegen de prachtige, onwerkelijke achtergrond van een vulkanisch eiland.

Karin (Ingrid Bergman), een Litouwse gevangene, zit sinds de Tweede Wereldoorlog vast in een Italiaans vluchtelingenkamp. Om te ontsnappen aan het kampleven heeft ze twee mogelijkheden: emigreren naar Argentinië of trouwen met Antonio om zo Italiaans staatsburger te worden. Karin kiest voor het laatste en samen vertrekken ze naar zijn geboortegrond, het visserseiland Stromboli in Sicilië.

Het leven op Stromboli is anders dan ze verwachtte. Ondanks haar inspanningen om zich aan te passen, lukt het haar niet te worden geaccepteerd door de harde, conservatieve eilanders. De enorme cultuurverschillen breken haar op en al gauw ervaart ze het eiland als een ergere gevangenis dan degene die ze zojuist verlaten heeft…

Stromboli wordt gezien als een van de belangrijkste films uit het Italiaanse neorealisme. Kenmerkend voor deze filmstijl is de naoorlogse setting, het gebruik van non-acteurs in de rol van eilandbewoners, de documentaire stijl waarin het vissersbestaan wordt weergegeven en het gebruik van echte gebeurtenissen zoals evacuatie van het dorp na de vulkaanuitbarsting.

De opnamen van Stromboli markeren niet alleen het begin van talloze samenwerkingen tussen Rossellini en Bergman, maar tevens het begin van hun scandaleuze affaire. Dit zorgde ervoor dat ze met name in de Verenigde Staten jarenlang werden gedwarsboomd. In 1950 trouwden het stel om in 1958 weer te scheiden.