The Cleaners
Hans Block, Moritz Riesewieck

Een fantastische, opwindende en bijzonder actuele film over hoe de sociale media de wereld aan het stukmaken is.

Twee jonge Duitse filmmakers slagen er in om toegang te krijgen tot een van de beter bewaakte geheimen van Facebook. Het is het begin van een documentaire als een thriller, die steeds dieper graaft in de achterkant van de sociale media en laat zien hoe deze onze wereld vervormt en aantast.

Regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck weten toegang te krijgen tot de mensen die de ondankbare taak hebben om te bepalen wat wel of niet op Facebook mag staan. Vanuit een anoniem kantoorgebouw in de Filipijnen wordt de hele wereld gescand. Veelal zonder enige kennis van verschillende culturen, geschiedenis, politiek of seks proberen de cleaners de protocollen zo goed mogelijk toe te passen. Voor het eerst krijgen we inzicht in waarom bepaalde beelden wel of niet gezien mogen worden. Maar ook hoe de gebruikte algoritmes verontwaardiging pushen.

Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook een soort moderne versie van George Orwell’s 1984 is geworden. Zeker in landen waar internet synoniem is met Facebook, zijn de gevolgen vernietigend. Veel beter getimed kan een film bijna niet zijn. De uitwassen van de sociale media zijn bijna dagelijks nieuws. Deze film geeft inzage in hoe diep de negatieve gevolgen verweven zijn met het wezen van de sociale media. En dus ook dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Het is niet voor niets dat iedereen die deze film ziet, daar meteen over wil praten en discussiëren.

“The Cleaners is a riveting documentary about how social media might be ruining the world. A movie of the moment.”  The Verge

“On the basis of The Cleaners, it feels as if a Frankenstein’s monster has been created and is now out of control.” Screen International

“A neon-lit documentary shot like a noir thriller.” Variety

“Smart, stylish doc exposes must-discuss issues regarding the companies who dominate the internet.”
 The Hollywood Reporter

5e week
Deze voorstelling is verlopen
  • Film
Duitsland, Brazilië
2018
88’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
16 Angst Geweld

Een fantastische, opwindende en bijzonder actuele film over hoe de sociale media de wereld aan het stukmaken is.

Twee jonge Duitse filmmakers slagen er in om toegang te krijgen tot een van de beter bewaakte geheimen van Facebook. Het is het begin van een documentaire als een thriller, die steeds dieper graaft in de achterkant van de sociale media en laat zien hoe deze onze wereld vervormt en aantast.

Regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck weten toegang te krijgen tot de mensen die de ondankbare taak hebben om te bepalen wat wel of niet op Facebook mag staan. Vanuit een anoniem kantoorgebouw in de Filipijnen wordt de hele wereld gescand. Veelal zonder enige kennis van verschillende culturen, geschiedenis, politiek of seks proberen de cleaners de protocollen zo goed mogelijk toe te passen. Voor het eerst krijgen we inzicht in waarom bepaalde beelden wel of niet gezien mogen worden. Maar ook hoe de gebruikte algoritmes verontwaardiging pushen.

Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook een soort moderne versie van George Orwell’s 1984 is geworden. Zeker in landen waar internet synoniem is met Facebook, zijn de gevolgen vernietigend. Veel beter getimed kan een film bijna niet zijn. De uitwassen van de sociale media zijn bijna dagelijks nieuws. Deze film geeft inzage in hoe diep de negatieve gevolgen verweven zijn met het wezen van de sociale media. En dus ook dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Het is niet voor niets dat iedereen die deze film ziet, daar meteen over wil praten en discussiëren.

“The Cleaners is a riveting documentary about how social media might be ruining the world. A movie of the moment.”  The Verge

“On the basis of The Cleaners, it feels as if a Frankenstein’s monster has been created and is now out of control.” Screen International

“A neon-lit documentary shot like a noir thriller.” Variety

“Smart, stylish doc exposes must-discuss issues regarding the companies who dominate the internet.”
 The Hollywood Reporter