The Gospel According to André
Kate Novack

Deze voorstelling wordt afgerond met een nagesprek tussen Charl Landvreugd en Janice Deul.

Niemand in de wereld van haute couture kan om André Leon Talley heen. Vanwege zijn enorme modekennis, uitgebreide netwerk en uitgesproken mening, maar ook omdat hij een enorm flamboyante verschijning is. Als Afro-Amerikaanse man met een lengte van bijna twee meter valt hij op in een overwegend witte industrie. Tally leeft niet voor mode, maar voor schoonheid en stijl. “Mode is vluchtig, stijl blijft,” vertelt hij aan het begin van deze documentaire over de drijfveren van de hogepriester van de couture.

Ontwerpers en collega-journalisten komen uitgebreid aan het woord, afgewisseld met talloze schitterende archiefbeelden. Tally groeide op bij zijn oma in Durham, North Carolina. Hij had een beschermde jeugd, met het wekelijkse kerkbezoek als het stijlvolle hoogtepunt van de week. Het was ook de tijd van de rassenscheiding in de Verenigde Staten: als zijn oma een hoed wilde passen, moest ze een sjaaltje omdoen, om zo de witte dames te ‘beschermen’ tegen haar zwarte haar. Het zijn betekenisvolle herinneringen die outsider Tally een ongekende drive gaven om het te maken in de modewereld.

za 27 okt
  • 16:45
Kaarten
€ 9,50
  • filmspecial
Verenigde Staten
2018
93’
Engels gesproken
Niet ondertiteld

Deze voorstelling wordt afgerond met een nagesprek tussen Charl Landvreugd en Janice Deul.

Niemand in de wereld van haute couture kan om André Leon Talley heen. Vanwege zijn enorme modekennis, uitgebreide netwerk en uitgesproken mening, maar ook omdat hij een enorm flamboyante verschijning is. Als Afro-Amerikaanse man met een lengte van bijna twee meter valt hij op in een overwegend witte industrie. Tally leeft niet voor mode, maar voor schoonheid en stijl. “Mode is vluchtig, stijl blijft,” vertelt hij aan het begin van deze documentaire over de drijfveren van de hogepriester van de couture.

Ontwerpers en collega-journalisten komen uitgebreid aan het woord, afgewisseld met talloze schitterende archiefbeelden. Tally groeide op bij zijn oma in Durham, North Carolina. Hij had een beschermde jeugd, met het wekelijkse kerkbezoek als het stijlvolle hoogtepunt van de week. Het was ook de tijd van de rassenscheiding in de Verenigde Staten: als zijn oma een hoed wilde passen, moest ze een sjaaltje omdoen, om zo de witte dames te ‘beschermen’ tegen haar zwarte haar. Het zijn betekenisvolle herinneringen die outsider Tally een ongekende drive gaven om het te maken in de modewereld.