The Price of Everything
Nathaniel Kahn

De steenrijken van deze wereld kopen graag kunst – geld speelt geen enkele rol, ze hebben immers genoeg. Wat is er aan de hand in de kunsthandel, waarom is ‘verf’ meer waard dan goud en wie drijven deze handel? Een inkijkje.

Een voorbeeld: in 2015 werd het schilderij Number 17a van de Amerikaanse abstract-expressionistische schilder Jackson Pollock geveild. De koper, een Amerikaanse miljardair, betaalde er het astronomische bedrag van $ 200 miljoen voor. Wat is er aan de hand in de kunstwereld? Vertegenwoordigen dergelijke bedragen de echte waarde van het kunstwerk? Is hier sprake van een zeepbel die ook elk moment uit elkaar kan spatten?

Het zijn deze vragen waarop documentairemaker Nathaniel Kahn in deze film het antwoord zoekt. Hij belandt aldus in de wereld van de internationale kunsthandel met kunstenaars als Jeff Koons die een superstatus zoals popsterren hebben, met extreem rijke kunstverzamelaars die zonder blikken of blozen vijftien keer meer voor een schilderij betalen dan een paar jaar terug, en met de topmensen van de veilinghuizen Sotheby’s en Christie’s. Veelzeggend is het verhaal van schilder Larry Poons: ooit gewild, later uit de gratie, en nu weer herontdekt. Wat zegt dat over zijn kunst?

De film werd genomineerd voor de Sundance Film Festival Grand Jury Prize.

“Brilliant and captivating. […] ‘The Price of Everything’ exalts in the spirt of art over commerce, yet what’s thrilling about the film — and what echoes in your mind after it’s over — is that it captures all the ways those two forces can’t be separated.” – Variety

“Input from an impressive lineup of art-world megastars… gives the film heft and scope.” – Guardian

“‘The Price of Everything’ reveals how the $400-million sausage is made, how capitalism has turned art from idea into inventory.” – LA Times

“A fascinating film, as educational as it is entertaining.” – The Gate

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
VS
2018
98’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld

De steenrijken van deze wereld kopen graag kunst – geld speelt geen enkele rol, ze hebben immers genoeg. Wat is er aan de hand in de kunsthandel, waarom is ‘verf’ meer waard dan goud en wie drijven deze handel? Een inkijkje.

Een voorbeeld: in 2015 werd het schilderij Number 17a van de Amerikaanse abstract-expressionistische schilder Jackson Pollock geveild. De koper, een Amerikaanse miljardair, betaalde er het astronomische bedrag van $ 200 miljoen voor. Wat is er aan de hand in de kunstwereld? Vertegenwoordigen dergelijke bedragen de echte waarde van het kunstwerk? Is hier sprake van een zeepbel die ook elk moment uit elkaar kan spatten?

Het zijn deze vragen waarop documentairemaker Nathaniel Kahn in deze film het antwoord zoekt. Hij belandt aldus in de wereld van de internationale kunsthandel met kunstenaars als Jeff Koons die een superstatus zoals popsterren hebben, met extreem rijke kunstverzamelaars die zonder blikken of blozen vijftien keer meer voor een schilderij betalen dan een paar jaar terug, en met de topmensen van de veilinghuizen Sotheby’s en Christie’s. Veelzeggend is het verhaal van schilder Larry Poons: ooit gewild, later uit de gratie, en nu weer herontdekt. Wat zegt dat over zijn kunst?

De film werd genomineerd voor de Sundance Film Festival Grand Jury Prize.

“Brilliant and captivating. […] ‘The Price of Everything’ exalts in the spirt of art over commerce, yet what’s thrilling about the film — and what echoes in your mind after it’s over — is that it captures all the ways those two forces can’t be separated.” – Variety

“Input from an impressive lineup of art-world megastars… gives the film heft and scope.” – Guardian

“‘The Price of Everything’ reveals how the $400-million sausage is made, how capitalism has turned art from idea into inventory.” – LA Times

“A fascinating film, as educational as it is entertaining.” – The Gate