Witkin & Witkin
Trisha Ziff

De kunstwerken van de broers Witkin overstijgen genres en traditionele vormen. Deze documentaire verkent de gecompliceerde relatie van de tweelingbroers en onderzoekt de verschillen en overeenkomsten in hun werken.

Brooklyn, 13 september 1939: Joel-Peter en Jerome Witkin worden geboren, een eeneiige tweeling. Niet alleen delen ze dezelfde genen en hebben dus hetzelfde uiterlijk, ze zijn ook allebei kunstenaar geworden: Joel-Peter is fotograaf, Jerome een schilder. En de gelijkenis gaat verder: het werk van beide broers is donker, soms ronduit macaber. Hier houden de overeenkomsten op. Joel-Peter fotografeert vaak misvormde mensen, een onderwerpskeuze die voortkomt uit zijn diepe liefde voor zijn gehandicapte grootmoeder. “God maakt geen fouten, als iemand er anders uitziet, maakt dat deel uit van het meesterwerk”, zo stelt hij.
Jeromes schilderijen daarentegen zijn doordrongen van doodsbesef dat voortkomt uit de vreselijke dingen die hij gezien heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog en door het verlies van zijn zoon.

Regisseur Trisha Ziff brengt het leven en werk van de twee in beeld. Deel uitmaken van een identieke tweeling is moeilijk, zo blijkt. Als zij de twee in Mexico-City samenbrengt, ze hebben elkaar lang niet gezien, ontmoeten we twee totaal verschillende mensen.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Verenigde Staten, Mexico
2019
93’
Spaans, Engels gesproken
Engels ondertiteld

De kunstwerken van de broers Witkin overstijgen genres en traditionele vormen. Deze documentaire verkent de gecompliceerde relatie van de tweelingbroers en onderzoekt de verschillen en overeenkomsten in hun werken.

Brooklyn, 13 september 1939: Joel-Peter en Jerome Witkin worden geboren, een eeneiige tweeling. Niet alleen delen ze dezelfde genen en hebben dus hetzelfde uiterlijk, ze zijn ook allebei kunstenaar geworden: Joel-Peter is fotograaf, Jerome een schilder. En de gelijkenis gaat verder: het werk van beide broers is donker, soms ronduit macaber. Hier houden de overeenkomsten op. Joel-Peter fotografeert vaak misvormde mensen, een onderwerpskeuze die voortkomt uit zijn diepe liefde voor zijn gehandicapte grootmoeder. “God maakt geen fouten, als iemand er anders uitziet, maakt dat deel uit van het meesterwerk”, zo stelt hij.
Jeromes schilderijen daarentegen zijn doordrongen van doodsbesef dat voortkomt uit de vreselijke dingen die hij gezien heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog en door het verlies van zijn zoon.

Regisseur Trisha Ziff brengt het leven en werk van de twee in beeld. Deel uitmaken van een identieke tweeling is moeilijk, zo blijkt. Als zij de twee in Mexico-City samenbrengt, ze hebben elkaar lang niet gezien, ontmoeten we twee totaal verschillende mensen.