The New Museum
Gedurende meer dan zes jaar volgde filmmaker Birgitte Sigmundstad de creatie van het Noorse Nasjonalmuseet (Nationaal Museum) in Oslo, een monumentaal project dat vier instituten samenbrengt onder één enorm, tempelachtig dak ontworpen door Kleihues +Schuwerk.
Met rijke beelden geeft deze documentaire een authentiek kijkje achter de schermen van een van de grootste culturele transformaties in Scandinavië. De spanningen die een onderneming zoals deze met zich meebrengt komen ongepolijst aan bod: debatten van curators, logistieke uitdagingen bij het verhuizen en opslaan van grote collecties, esthetische en technische besluitvorming, het opereren onder tijds- en budgetdruk, politiek verzet en groeiende publieke verwachtingen. Van beslissingen over waar de gevel mee bedekt moet worden tot discussies over de toegangsprijs: elk detail staat voor grotere vraagstukken over representatie en culturele waarde. Terwijl we bewegen door vergaderruimtes, laboratoria van conservators en bouwputten wordt uit The New Museum steeds duidelijker hoe niet alleen het gebouw, maar ook de nationale identiteit nauwkeurig wordt geconstrueerd.
For over six years, filmmaker Birgitte Sigmundstad followed the creation of Norways’s New National Museum in Oslo, a monumental project that merged four institutions under one vast, temple-like roof designed by Kleihues + Schuwerk. This rich, observational documentary offers an unfiltered glimpse behind the scenes of one of Scandinavia’s most ambitious cultural transformations.
The film offers an unvarnished look at the tensions that define an undertaking like this: curatorial debates, the logistical challenges of moving and storing vast collections, aesthetic and technical decisions, time and budget pressures, political backlashand evolving public expectations. From the material of facade cladding to admission price discussion, every detail reflects broader questions of representation and cultural value. As we move through meeting rooms, conservation laboratories and construction sites, The New Museum captures how, along with the building, national identity is also pain stakingly constructed.
- 19:00
Kies tijdstip
- filmspecial
Gedurende meer dan zes jaar volgde filmmaker Birgitte Sigmundstad de creatie van het Noorse Nasjonalmuseet (Nationaal Museum) in Oslo, een monumentaal project dat vier instituten samenbrengt onder één enorm, tempelachtig dak ontworpen door Kleihues +Schuwerk.
Met rijke beelden geeft deze documentaire een authentiek kijkje achter de schermen van een van de grootste culturele transformaties in Scandinavië. De spanningen die een onderneming zoals deze met zich meebrengt komen ongepolijst aan bod: debatten van curators, logistieke uitdagingen bij het verhuizen en opslaan van grote collecties, esthetische en technische besluitvorming, het opereren onder tijds- en budgetdruk, politiek verzet en groeiende publieke verwachtingen. Van beslissingen over waar de gevel mee bedekt moet worden tot discussies over de toegangsprijs: elk detail staat voor grotere vraagstukken over representatie en culturele waarde. Terwijl we bewegen door vergaderruimtes, laboratoria van conservators en bouwputten wordt uit The New Museum steeds duidelijker hoe niet alleen het gebouw, maar ook de nationale identiteit nauwkeurig wordt geconstrueerd.
For over six years, filmmaker Birgitte Sigmundstad followed the creation of Norways’s New National Museum in Oslo, a monumental project that merged four institutions under one vast, temple-like roof designed by Kleihues + Schuwerk. This rich, observational documentary offers an unfiltered glimpse behind the scenes of one of Scandinavia’s most ambitious cultural transformations.
The film offers an unvarnished look at the tensions that define an undertaking like this: curatorial debates, the logistical challenges of moving and storing vast collections, aesthetic and technical decisions, time and budget pressures, political backlashand evolving public expectations. From the material of facade cladding to admission price discussion, every detail reflects broader questions of representation and cultural value. As we move through meeting rooms, conservation laboratories and construction sites, The New Museum captures how, along with the building, national identity is also pain stakingly constructed.