Brief Encounter
Hoe ver ga je als getrouwde vrouw in je gevoelens voor een andere man? David Lean laat acteurs Trevor Howard en Celia Johnson schitteren in een vertelling over een onmogelijke liefde.
Brief Encounter, door een Brits criticus eens treffend omschreven als “simplicity of true greatness”, bevat een intelligent en subtiel scenario, serieuze thematiek, indrukwekkende acteerprestaties en een rustige regie. Robert Krasker, ook verantwoordelijk voor het camerawerk in The Third Man, verzorgde de haarscherpe en sfeervolle zwart-witfotografie en Rachmaninovs Tweede concert voor piano en orkest werd efficiënt ingezet als score.
Sir David Lean (1908-1991) debuteerde in 1942 met In Which We Serve, toen een periode aanbrak waarin de Engelse cinema Hollywood links liet liggen en zich ontwikkelde tot een krachtige filmcultuur waarin alledaagse verhalen over ‘ordinary people’ de boventoon voerden. Brief Encounter, Leans vierde film, was een hoogtepunt in deze bloeiperiode. In 1957 brak Lean met zijn intieme filmstijl en kreeg hij internationale bekendheid als de maker van in Oscars grossierende, succesvolle epische spektakelstukken als The Bridge on the River Kwai, Lawrence of Arabia, Doctor Zhivago en A Passage to India. Inmiddels wordt Lean, die met zijn zestien films in totaal 29 Oscars won, gerekend tot de grootste en succesvolste Britse filmmakers.
Ter gelegenheid van David Leans honderdste geboortejaar werd onlangs een groot deel van zijn oeuvre door het British Film Institute gerestaureerd. De nieuwe restauratie van Brief Encounter (1945), een van de meest romantische films aller tijden, wordt opnieuw door het Filmmuseum uitgebracht.
Tip: van 12 t/m 17 maart is een andere Britse klassieker van David Lean te zien: The Passionate Friends (1949)!
Kies tijdstip
- filmspecial
Hoe ver ga je als getrouwde vrouw in je gevoelens voor een andere man? David Lean laat acteurs Trevor Howard en Celia Johnson schitteren in een vertelling over een onmogelijke liefde.
Brief Encounter, door een Brits criticus eens treffend omschreven als “simplicity of true greatness”, bevat een intelligent en subtiel scenario, serieuze thematiek, indrukwekkende acteerprestaties en een rustige regie. Robert Krasker, ook verantwoordelijk voor het camerawerk in The Third Man, verzorgde de haarscherpe en sfeervolle zwart-witfotografie en Rachmaninovs Tweede concert voor piano en orkest werd efficiënt ingezet als score.
Sir David Lean (1908-1991) debuteerde in 1942 met In Which We Serve, toen een periode aanbrak waarin de Engelse cinema Hollywood links liet liggen en zich ontwikkelde tot een krachtige filmcultuur waarin alledaagse verhalen over ‘ordinary people’ de boventoon voerden. Brief Encounter, Leans vierde film, was een hoogtepunt in deze bloeiperiode. In 1957 brak Lean met zijn intieme filmstijl en kreeg hij internationale bekendheid als de maker van in Oscars grossierende, succesvolle epische spektakelstukken als The Bridge on the River Kwai, Lawrence of Arabia, Doctor Zhivago en A Passage to India. Inmiddels wordt Lean, die met zijn zestien films in totaal 29 Oscars won, gerekend tot de grootste en succesvolste Britse filmmakers.
Ter gelegenheid van David Leans honderdste geboortejaar werd onlangs een groot deel van zijn oeuvre door het British Film Institute gerestaureerd. De nieuwe restauratie van Brief Encounter (1945), een van de meest romantische films aller tijden, wordt opnieuw door het Filmmuseum uitgebracht.
Tip: van 12 t/m 17 maart is een andere Britse klassieker van David Lean te zien: The Passionate Friends (1949)!
Met: Trevor Howard, Celia Johnson.
