Control
In zijn filmdebuut, een grensverleggende compositie van film en fotografie, schetst internationaal vermaard popfotograaf Anton Corbijn het leven van Ian Curtis, de frontman van Joy Division. Trefzeker en met mededogen verbeeldt Corbijn het leven van de even getalenteerde als kwetsbare Ian Curtis, een van de meest invloedrijke leiders van de punk- en new wave cultuur in de jaren tachtig.
Control is gebaseerd op Touching from a Distance (1996), het boek van Deborah Curtis, de weduwe van Ian. Zij schreef over de opkomst en het succes van Joy Division, hun turbulente huwelijksleven, de persoonlijke problemen en de uiteindelijke zelfmoord van Ian.
Dat Anton Corbijn bij debuut als filmregisseur juist voor dit verhaal koos, is niet toevallig. Corbijn is een Joy Division fan van het eerste uur en was aan het begin van zijn carrière als popfotograaf regelmatig in Engeland te vinden om zijn helden op de gevoelige plaat vast te leggen. Daarbij komt dat zijn de voorliefde voor de zwart-wit fotografie, die Corbijn zo beroemd maakte, perfect aansluit bij het wezen van zijn onderwerp en de tijdsgeest van de periode waarin de film speelt. Ian Curtis was een zwaarmoedige jongeman en Joy Division was een band met een negatieve kijk op de maatschappij. De jaren zeventig en tachtig waren sombere tijden voor veel jongeren die weinig toekomstperspectief zagen. De soberheid van de zwart-wit fotografie sluit hier naadloos bij aan.
“Meesterlijk schetst Corbijn met sobere scènes het traject dat Curtis aflegt in zijn korte leven.” – Het Parool
“De optredens die Corbijn, fan van het eerste uur en pas in tweede instantie fotograaf van de band geworden, heeft geënsceneerd, zijn de beste momenten van de film.” – NRC Handelsblad
“Het is een bescheiden, breekbare en sterke film geworden, die zonder te romantiseren recht doet aan het bijzondere leven van Curtis, en zijn vermaarde zelfmoord terugbrengt tot wat het was: een pure wanhoopsdaad.” – Cinema.nl
Kies tijdstip
- Film
In zijn filmdebuut, een grensverleggende compositie van film en fotografie, schetst internationaal vermaard popfotograaf Anton Corbijn het leven van Ian Curtis, de frontman van Joy Division. Trefzeker en met mededogen verbeeldt Corbijn het leven van de even getalenteerde als kwetsbare Ian Curtis, een van de meest invloedrijke leiders van de punk- en new wave cultuur in de jaren tachtig.
Control is gebaseerd op Touching from a Distance (1996), het boek van Deborah Curtis, de weduwe van Ian. Zij schreef over de opkomst en het succes van Joy Division, hun turbulente huwelijksleven, de persoonlijke problemen en de uiteindelijke zelfmoord van Ian.
Dat Anton Corbijn bij debuut als filmregisseur juist voor dit verhaal koos, is niet toevallig. Corbijn is een Joy Division fan van het eerste uur en was aan het begin van zijn carrière als popfotograaf regelmatig in Engeland te vinden om zijn helden op de gevoelige plaat vast te leggen. Daarbij komt dat zijn de voorliefde voor de zwart-wit fotografie, die Corbijn zo beroemd maakte, perfect aansluit bij het wezen van zijn onderwerp en de tijdsgeest van de periode waarin de film speelt. Ian Curtis was een zwaarmoedige jongeman en Joy Division was een band met een negatieve kijk op de maatschappij. De jaren zeventig en tachtig waren sombere tijden voor veel jongeren die weinig toekomstperspectief zagen. De soberheid van de zwart-wit fotografie sluit hier naadloos bij aan.
“Meesterlijk schetst Corbijn met sobere scènes het traject dat Curtis aflegt in zijn korte leven.” – Het Parool
“De optredens die Corbijn, fan van het eerste uur en pas in tweede instantie fotograaf van de band geworden, heeft geënsceneerd, zijn de beste momenten van de film.” – NRC Handelsblad
“Het is een bescheiden, breekbare en sterke film geworden, die zonder te romantiseren recht doet aan het bijzondere leven van Curtis, en zijn vermaarde zelfmoord terugbrengt tot wat het was: een pure wanhoopsdaad.” – Cinema.nl
Met: Sam Riley, Samantha Morton en Alexandra Maria Lara
