Mountains May Depart
Al sinds zijn speelfilmdebuut Xiao Wu (Pick Pocket) in 1997 toont regisseur Jia Zhangke zich een meester in het kritisch maar liefdevol ontleden van de Chinese maatschappij. In Mountains May Depart legt hij de hartverscheurende effecten bloot van economische groei op familie, traditie en liefde.
Mountains May Depart spant over drie decennia. Het begint in 1999, wanneer in Fenyang, China, het mooiste maar ook meest verlegen meisje van het dorp trouwt met de rijke, extraverte Zhang. Samen krijgen zij een zoon, genaamd Dollar. Vijftien jaar later scheiden de twee en emigreren vader Zhang en Dollar naar Australië. Nog eens elf jaar later spreekt Dollar nog nauwelijks Chinees en herinnert hij zich van zijn moeder enkel nog haar naam.
Zhangke zou Zhangke niet zijn als deze familiekroniek niet tegelijkertijd een onderzoek is naar de manier waarop economische vooruitgang invloed uitoefent op hoe mensen omgaan met hun emoties. Met elke nieuwe film bewijst de inmiddels 45-jarige filmmaker dat hij niet enkel over China heel wat te vertellen heeft, maar over de mensheid in het algemeen.
★★★★ Het Parool
“Jia schetst een beeld van de cyclus die wij als mens gemeen hebben, en hoe we met onze drang naar economische groei misschien te ver van die basiswaarde af zijn komen te staan.”
★★★★ NRC Handelsblad
“Wie het moderne China wil begrijpen, moet de films van Jia Zhang-ke zien.”
★★★★ de Volkskrant
“een boodschap met een ontroerende kracht”
Kies tijdstip
- Film
Al sinds zijn speelfilmdebuut Xiao Wu (Pick Pocket) in 1997 toont regisseur Jia Zhangke zich een meester in het kritisch maar liefdevol ontleden van de Chinese maatschappij. In Mountains May Depart legt hij de hartverscheurende effecten bloot van economische groei op familie, traditie en liefde.
Mountains May Depart spant over drie decennia. Het begint in 1999, wanneer in Fenyang, China, het mooiste maar ook meest verlegen meisje van het dorp trouwt met de rijke, extraverte Zhang. Samen krijgen zij een zoon, genaamd Dollar. Vijftien jaar later scheiden de twee en emigreren vader Zhang en Dollar naar Australië. Nog eens elf jaar later spreekt Dollar nog nauwelijks Chinees en herinnert hij zich van zijn moeder enkel nog haar naam.
Zhangke zou Zhangke niet zijn als deze familiekroniek niet tegelijkertijd een onderzoek is naar de manier waarop economische vooruitgang invloed uitoefent op hoe mensen omgaan met hun emoties. Met elke nieuwe film bewijst de inmiddels 45-jarige filmmaker dat hij niet enkel over China heel wat te vertellen heeft, maar over de mensheid in het algemeen.
★★★★ Het Parool
“Jia schetst een beeld van de cyclus die wij als mens gemeen hebben, en hoe we met onze drang naar economische groei misschien te ver van die basiswaarde af zijn komen te staan.”
★★★★ NRC Handelsblad
“Wie het moderne China wil begrijpen, moet de films van Jia Zhang-ke zien.”
★★★★ de Volkskrant
“een boodschap met een ontroerende kracht”
