The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble

Dit is een concert met een beperkt aantal zitplaatsen. Tijdens de voorstelling is er een pauze.

Het NRC schreef het eerder dit jaar al: gitarist “Reinier Baas (26) is één van de opvallendste jonge jazzmusici van Nederland”. Samen met vier eveneens zeer talentvolle bandleden, waaronder altsaxofonist Ben van Gelder, richtte hij The more Socially Relevant Jazz Music Ensemble op. Het showcase concert van de band was dé verrassing van de Jazzdag, eerder dit jaar gehouden in LantarenVenster. Dit smaakte naar meer, en het eenjarig bestaan van het nieuwe LantarenVenster is een prachtige aanleiding om de groep uit te nodigen voor een volledig concert.

–macro:serie–

Baas, fan van zowel Brad Mehldau als van de gitarist van Rage Against The Machine, sloot vorig jaar zijn opleiding aan het Amsterdamse conservatorium af met een tien. De jury, die bestond uit onder meer oud-docenten Jesse van Ruller, Martijn van Iterson en Maarten van der Grinten, prees hem om zijn durf, muzikaliteit en unieke identiteit. Een deel van zijn studie bracht hij door aan de Manhattan School of Music in New York, waar hij les kreeg van o.a. Dave Liebman. Baas speelde al met Benjamin Herman en Hans Teeuwen. Dit jaar was hij op North Sea Jazz, maar ook op Lowlands te bewonderen in een gastrol bij het National Jeugd Jazz Orkest. VPRO’s 3voor12 gaf het concert op Lowlands het cijfer 8,5 en schreef: “de 26-jarige Reinier Baas groove’t als een gek op zijn gitaar!”

In zijn ‘all-star’ kwintet met de prachtige lange naam The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble vergaarde Baas een aantal van de meest interessante jonge musici van Nederland. De band brengt een ongebruikelijke full stereo benadering met twee altsaxofonisten, maar ook doordachte composities van Baas, en een ritmesectie met een niet aflatende puls, die een onwrikbaar fundament vormt voor experiment en improvisatie.

De net uitgebrachte cd More Socially Relevant Jazz Music (Mainland Records) krijgt inmiddels lovende kritieken. De cd bevat een eclectische mengelmoes van Baas’ eigen composities, werk van Maurice Ravel, en een paar ernstig misvormde impressies van het voorheen meest onschuldige deel van het American Songbook repertoire. De cd kreeg o.a. vier sterren in De Volkskrant, die in Baas een flinke dosis zelfspot herkent. Ook schrijft de krant over “een ongekunstelde sound die barst van het plezier,” “uptempo stukken die fris, ongedwongen en lekker klinken” en “prettige variatie binnen de composities”. Verder: “De techniek van Baas maakt indruk. Soms volwassen met licks van Jesse van Ruller, dan ongetemd in een vette rockgroove. En in de gedurfde solo- en duostukken blijkt het idioom van de gitarist geen einde te kennen. Zijn soulvolle klank in de ballads verovert harten.”

Bij dit concert wordt bassist Sean Fasciani vervangen door de Rotterdamse bassist Stefan Lievestro, in wiens band Mona Lisa Overdrive Baas tegenwoordig gitaar speelt.

“Technisch vernuft en een perfect oor voor intens gebouwde, tot lang na het luisteren in je oor spelende liedjes… Baas is meteen opgenomen in de wereld van de groten, in elk geval in Nederland.” (Trouw, Armand Serpenti)

De gehele middag draait DJ Onno Paloma muziek in de foyer.

https://youtu.be/MdSgQuUv9rs

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • muziek

Dit is een concert met een beperkt aantal zitplaatsen. Tijdens de voorstelling is er een pauze.

Het NRC schreef het eerder dit jaar al: gitarist “Reinier Baas (26) is één van de opvallendste jonge jazzmusici van Nederland”. Samen met vier eveneens zeer talentvolle bandleden, waaronder altsaxofonist Ben van Gelder, richtte hij The more Socially Relevant Jazz Music Ensemble op. Het showcase concert van de band was dé verrassing van de Jazzdag, eerder dit jaar gehouden in LantarenVenster. Dit smaakte naar meer, en het eenjarig bestaan van het nieuwe LantarenVenster is een prachtige aanleiding om de groep uit te nodigen voor een volledig concert.

–macro:serie–

Baas, fan van zowel Brad Mehldau als van de gitarist van Rage Against The Machine, sloot vorig jaar zijn opleiding aan het Amsterdamse conservatorium af met een tien. De jury, die bestond uit onder meer oud-docenten Jesse van Ruller, Martijn van Iterson en Maarten van der Grinten, prees hem om zijn durf, muzikaliteit en unieke identiteit. Een deel van zijn studie bracht hij door aan de Manhattan School of Music in New York, waar hij les kreeg van o.a. Dave Liebman. Baas speelde al met Benjamin Herman en Hans Teeuwen. Dit jaar was hij op North Sea Jazz, maar ook op Lowlands te bewonderen in een gastrol bij het National Jeugd Jazz Orkest. VPRO’s 3voor12 gaf het concert op Lowlands het cijfer 8,5 en schreef: “de 26-jarige Reinier Baas groove’t als een gek op zijn gitaar!”

In zijn ‘all-star’ kwintet met de prachtige lange naam The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble vergaarde Baas een aantal van de meest interessante jonge musici van Nederland. De band brengt een ongebruikelijke full stereo benadering met twee altsaxofonisten, maar ook doordachte composities van Baas, en een ritmesectie met een niet aflatende puls, die een onwrikbaar fundament vormt voor experiment en improvisatie.

De net uitgebrachte cd More Socially Relevant Jazz Music (Mainland Records) krijgt inmiddels lovende kritieken. De cd bevat een eclectische mengelmoes van Baas’ eigen composities, werk van Maurice Ravel, en een paar ernstig misvormde impressies van het voorheen meest onschuldige deel van het American Songbook repertoire. De cd kreeg o.a. vier sterren in De Volkskrant, die in Baas een flinke dosis zelfspot herkent. Ook schrijft de krant over “een ongekunstelde sound die barst van het plezier,” “uptempo stukken die fris, ongedwongen en lekker klinken” en “prettige variatie binnen de composities”. Verder: “De techniek van Baas maakt indruk. Soms volwassen met licks van Jesse van Ruller, dan ongetemd in een vette rockgroove. En in de gedurfde solo- en duostukken blijkt het idioom van de gitarist geen einde te kennen. Zijn soulvolle klank in de ballads verovert harten.”

Bij dit concert wordt bassist Sean Fasciani vervangen door de Rotterdamse bassist Stefan Lievestro, in wiens band Mona Lisa Overdrive Baas tegenwoordig gitaar speelt.

“Technisch vernuft en een perfect oor voor intens gebouwde, tot lang na het luisteren in je oor spelende liedjes… Baas is meteen opgenomen in de wereld van de groten, in elk geval in Nederland.” (Trouw, Armand Serpenti)

De gehele middag draait DJ Onno Paloma muziek in de foyer.

https://youtu.be/MdSgQuUv9rs

Bezetting:
Reinier Baas: gitaar
Ben van Gelder: altsax
Maarten Hogenhuis: altsax
Stefan Lievestro: bas
Mark Schilders: drums

reinierbaas.nl