A Different Kind of Blue: Not Applicable

“Here’s something unusual – a free electronics recording that will make you chuckle, something that hasn’t happened in this household since AMM’s It Was an Ordinary Day In Pueblo, Colorado. There are two possible explanations for this. One is that the duo of Ollie Bown and Sam Britton are idiots savant who have arrived at a rollicking approximation of post-Darmstadt electronica by accident. The other is that they are so steeped in Stockhausen, Cage, Boulez, Subotnick et al that they can do this stuff in their sleep. Given that they called their last album I Tweet the Birdy Electric, I suspect it’s the latter.”
– John Gill, The Wire

Not Applicable is een samenwerking tussen de jonge freetronics pioniers Ollie Bown en Sam Britton (Icarus), improvisatiemeesters Tom Arthurs (trompet en flugelhoorn), Lothar Ohlmeier (basklarinet en saxofoon) en Maurizio Ravalico (percussie). N/A vervaagt grenzen in onze muzikale verbeelding met hun zelfontwikkelde software, live interactie en kunstmatige improvisatie.

Talrijke korte sets in wisselende samenstellingen spelend, scrollt N/A over een netwerk van improvisatie, hyperritmiek en geluidsbewerking. Een concert van N/A is een toonbeeld van sonische verbeelding, elektronische behendigheid en muzikale vernieuwingszin.

N/A wordt visueel begeleid door filmmaker Martin Hampton (Squint).

“Sam Britton and Ollie Bown make astonishing music… Incredibly intimate and inviting, personal and strange” Flux Magazine

“truly astounding” Straight No Chaser

“..remarkable, beautiful and powerful music” Jazzwise

“Mindblowing…I’ve been playing it to death” Kieran Hebden – Four Tet

“… a masterclass of shimmering electronics with the emphasis on emotion rather than cleverness resulting in an album that rewards repeated spins”. Musicweek

==A Different Kind of Blue==

Nieuwe geluiden, vertrouwde muziek

A Different Kind of Blue is een nieuw muziekprogramma van Lantaren/Venster. Het laat virtuoze instrumentalisten zien die jazz maken met behulp van software, midi en algoritmes. Een generatie drummers en pianisten, opgegroeid met sampler, synth en drumcomputer, maakt muziek met een zelfde vernieuwingsdrift en improvisatiezin die kenmerkend is voor de jazztraditie. Zij zijn even verwant aan Miles Davis en Bill Evans, als aan A Guy Called Gerald en Source Direct.

In de eerste editie op 2 november 2006 traden de Finse
elektronicagrootheid Vladislav Delay en de New Yorkse percussionist Raz Mesinai op. Deze tweede editie toont de veelzijdige talenten van het improvisatiecollectief Not Applicable.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
Audio Culture

“Here’s something unusual – a free electronics recording that will make you chuckle, something that hasn’t happened in this household since AMM’s It Was an Ordinary Day In Pueblo, Colorado. There are two possible explanations for this. One is that the duo of Ollie Bown and Sam Britton are idiots savant who have arrived at a rollicking approximation of post-Darmstadt electronica by accident. The other is that they are so steeped in Stockhausen, Cage, Boulez, Subotnick et al that they can do this stuff in their sleep. Given that they called their last album I Tweet the Birdy Electric, I suspect it’s the latter.”
– John Gill, The Wire

Not Applicable is een samenwerking tussen de jonge freetronics pioniers Ollie Bown en Sam Britton (Icarus), improvisatiemeesters Tom Arthurs (trompet en flugelhoorn), Lothar Ohlmeier (basklarinet en saxofoon) en Maurizio Ravalico (percussie). N/A vervaagt grenzen in onze muzikale verbeelding met hun zelfontwikkelde software, live interactie en kunstmatige improvisatie.

Talrijke korte sets in wisselende samenstellingen spelend, scrollt N/A over een netwerk van improvisatie, hyperritmiek en geluidsbewerking. Een concert van N/A is een toonbeeld van sonische verbeelding, elektronische behendigheid en muzikale vernieuwingszin.

N/A wordt visueel begeleid door filmmaker Martin Hampton (Squint).

“Sam Britton and Ollie Bown make astonishing music… Incredibly intimate and inviting, personal and strange” Flux Magazine

“truly astounding” Straight No Chaser

“..remarkable, beautiful and powerful music” Jazzwise

“Mindblowing…I’ve been playing it to death” Kieran Hebden – Four Tet

“… a masterclass of shimmering electronics with the emphasis on emotion rather than cleverness resulting in an album that rewards repeated spins”. Musicweek

==A Different Kind of Blue==

Nieuwe geluiden, vertrouwde muziek

A Different Kind of Blue is een nieuw muziekprogramma van Lantaren/Venster. Het laat virtuoze instrumentalisten zien die jazz maken met behulp van software, midi en algoritmes. Een generatie drummers en pianisten, opgegroeid met sampler, synth en drumcomputer, maakt muziek met een zelfde vernieuwingsdrift en improvisatiezin die kenmerkend is voor de jazztraditie. Zij zijn even verwant aan Miles Davis en Bill Evans, als aan A Guy Called Gerald en Source Direct.

In de eerste editie op 2 november 2006 traden de Finse
elektronicagrootheid Vladislav Delay en de New Yorkse percussionist Raz Mesinai op. Deze tweede editie toont de veelzijdige talenten van het improvisatiecollectief Not Applicable.

N/A bestaat uit:

Icarus (Ollie Bown en Sam Britton) - elektronische muziekprogrammeurs/producers/componisten
Maurizio Ravalico - percussie
Tom Arthurs - trompet en flugelhoorn
Lothar Ohlmeier - basklarinet en saxofoon

Lees een verslag van de eerste editie van A Different Kind of Blue.

www.not-applicable.org

www.icarus.nu
www.tomarthurs.co.uk
www.maurizioravalico.com