Het drumtalent van de Panamees-Amerikaanse Billy Cobham (1944) bracht rond 1970 in het land der drummers een aardbeving teweeg waarvan de naschokken nog steeds voelbaar zijn. Cobham begon als jazzdrummer bij o.a. Horace Silver en Miles Davis. Hij kreeg wereldfaam als drummer van het legendarische Mahavishnu Orchestra van gitarist John McLaughlin. In deze band kon hij een zeerr vernieuwende drumstijl ontwikkelen met invloeden van rock en funk.
In 1973 nam Cobham het inmiddels klassiek geworden album Spectrum op, een standaardwerk voor elke liefhebber van jazzrock. In de jaren daarna speelde hij o.a. met Chick Corea, Herbie Hancock, Count Basie en zelfs The Grateful Dead.
Tijdens optredens waren zijn solo’s een concert op zich en zijn drumstel was vaak zo uitgebreid dat hij af en toe moest gaan staan om het nog te kunnen bespelen. Cobham koppelt zijn fabuleuze techniek aan een enorme vindingrijkheid en power. Dit maakt dat hij nog steeds hét grote voorbeeld is van alle fusiondrummers die na hem zijn gekomen.
In deze maand mei viert Billy Cobham zijn 70e verjaardag, en de drummer is nog bijzonder productief. Hij werkt aan verschillende projecten, ook vaak als componist.
In 2014 kwam het album Tales from the Skeleton Coast uit, het derde in een serie van vier ter herinnering aan zijn ouders. Cobham: “This album reflects life experiences that I shared with my parents that I hold dear in my heart and mind, including impressions instilled in me while touring the region of what was previously called southwestern Africa but is now known as Namibia. The images of the Skeleton Coast in particular, still burn within me and through the music, I’ve created a sonic reflection of those cherished experiences.”
Daarnaast werkt hij permanent aan zijn zgn. Extended Works series, met diverse jazz big bands over de gehele wereld. Deze zomer brengt hij een live cd uit met opnamen van de vorig jaar gehouden Spectrum 40 tournee.
Het drumtalent van de Panamees-Amerikaanse Billy Cobham (1944) bracht rond 1970 in het land der drummers een aardbeving teweeg waarvan de naschokken nog steeds voelbaar zijn. Cobham begon als jazzdrummer bij o.a. Horace Silver en Miles Davis. Hij kreeg wereldfaam als drummer van het legendarische Mahavishnu Orchestra van gitarist John McLaughlin. In deze band kon hij een zeerr vernieuwende drumstijl ontwikkelen met invloeden van rock en funk.
In 1973 nam Cobham het inmiddels klassiek geworden album Spectrum op, een standaardwerk voor elke liefhebber van jazzrock. In de jaren daarna speelde hij o.a. met Chick Corea, Herbie Hancock, Count Basie en zelfs The Grateful Dead.
Tijdens optredens waren zijn solo’s een concert op zich en zijn drumstel was vaak zo uitgebreid dat hij af en toe moest gaan staan om het nog te kunnen bespelen. Cobham koppelt zijn fabuleuze techniek aan een enorme vindingrijkheid en power. Dit maakt dat hij nog steeds hét grote voorbeeld is van alle fusiondrummers die na hem zijn gekomen.
In deze maand mei viert Billy Cobham zijn 70e verjaardag, en de drummer is nog bijzonder productief. Hij werkt aan verschillende projecten, ook vaak als componist.
In 2014 kwam het album Tales from the Skeleton Coast uit, het derde in een serie van vier ter herinnering aan zijn ouders. Cobham: “This album reflects life experiences that I shared with my parents that I hold dear in my heart and mind, including impressions instilled in me while touring the region of what was previously called southwestern Africa but is now known as Namibia. The images of the Skeleton Coast in particular, still burn within me and through the music, I’ve created a sonic reflection of those cherished experiences.”
Daarnaast werkt hij permanent aan zijn zgn. Extended Works series, met diverse jazz big bands over de gehele wereld. Deze zomer brengt hij een live cd uit met opnamen van de vorig jaar gehouden Spectrum 40 tournee.
Bezetting:
Christophe Cravero - keyboards/viool
Camelia Ben Naceur - keyboards
Jean-Marie Ecay - gitaar
Michael Mondesier - bas
Billy Cobham - drums
