Italiaans neorealisme

In het Nederlands Fotomuseum in Las Palmas is tot en met 9 maart de tentoonstelling NeoRealismo. De nieuwe fotografie in Italië 1932-1960 te zien. In de expositie zijn ook filmaffiches en setfoto’s te zien en drie compilaties van filmfragmenten.

Ter gelegenheid van deze expositie presenteert L/V een cinematheekprogramma over het neorealisme, met vier spraakmakende schoolvoorbeelden van neorealistische films en een lezing door Ruud Visschedijk, directeur van het Nederlands Fotomuseum.

Visconti maakte in zijn geheel eigen stijl twee bijzondere films. Ten eerste Ossessione. Daarin vertaalt hij een Amerikaanse detectiveroman naar de Italiaanse realiteit van het platteland in de Povlakte. Voor La Terra Trema reisde hij af naar Sicilië. In deze film schetst hij het harde bestaan van de plaatselijke visserbevolking. Een mix van realisme en theatraliteit.

De twee andere films in dit programma geven een beeld van het ambtenarenleven. In Umberto D. zien we de treurige werkelijkheid van een karig pensioen en de desillusies op de oude dag. In Il Posto draait het om de eveneens treurige werkelijkheid van de carrièrestart van een jonge ambtenaar. Bij uitstek neorealisme: je leeft mee met mensen die anders nooit in beeld komen.

  • filmspecial

In het Nederlands Fotomuseum in Las Palmas is tot en met 9 maart de tentoonstelling NeoRealismo. De nieuwe fotografie in Italië 1932-1960 te zien. In de expositie zijn ook filmaffiches en setfoto’s te zien en drie compilaties van filmfragmenten.

Ter gelegenheid van deze expositie presenteert L/V een cinematheekprogramma over het neorealisme, met vier spraakmakende schoolvoorbeelden van neorealistische films en een lezing door Ruud Visschedijk, directeur van het Nederlands Fotomuseum.

Visconti maakte in zijn geheel eigen stijl twee bijzondere films. Ten eerste Ossessione. Daarin vertaalt hij een Amerikaanse detectiveroman naar de Italiaanse realiteit van het platteland in de Povlakte. Voor La Terra Trema reisde hij af naar Sicilië. In deze film schetst hij het harde bestaan van de plaatselijke visserbevolking. Een mix van realisme en theatraliteit.

De twee andere films in dit programma geven een beeld van het ambtenarenleven. In Umberto D. zien we de treurige werkelijkheid van een karig pensioen en de desillusies op de oude dag. In Il Posto draait het om de eveneens treurige werkelijkheid van de carrièrestart van een jonge ambtenaar. Bij uitstek neorealisme: je leeft mee met mensen die anders nooit in beeld komen.

Meer informatie over de tentoonstelling
NeoRealismo. De nieuwe fotografie in Italië 1932-1960
op www.nederlandsfotomuseum.nl

L/V pashouders krijgen korting op de tentoonstelling! In plaats van € 6,- betalen zij € 3,-.

Programma