Maite Hontelé Colombian Band
The New Sound of Old School Salsa

Dit is een concert met zowel zit- als staan(dans!)plaatsen.

De Nederlandse trompettiste Maite Hontelé is een verrassende verschijning in de latinwereld. Een wereld die van oudsher gedomineerd wordt door mannen.

Onlangs bracht Maite Hontelé haar nieuwe album Te voy querer uit, de opvolger van het in 2014 verschenen Déjame así. Op het album zijn muzikanten uit de band van Juan Luis Guerra (Dominicaanse Republiek), Herencia de Timmbiqui en Diego Galle (Colombia), Jorge Glem (Venezuela) en Alain Perez (Cuba) te horen. Laatstgenoemde schreef en produceerde bovendien een van de nummers. Ook Juancho Valencia leverde een aantal compositorische bijdragen met elk een andere tropische invalshoek en uiteenlopend van old school merengue en son Cubano gemixt met Colombiaanse folklore tot danzón, ruige salsa en descarga. Te voy querer is een album dat je heen en weer slingert tussen landen, stijlen en sferen.

Hontelé groeide op in Utrecht met de muziek die haar vader thuis draaide: son, salsa, changui. Haar trompet bracht haar al snel bij de fanfare. Ze studeerde af aan het conservatorium van Rotterdam met een concert vol danzón, son, latinjazz en Colombiaanse bigbandmuziek.

Hontelé tourde vervolgens met Musica Cubana, en met de Rumbatá Big Band. En ze speelde in de Bongomatik. Later reisde ze met de Cubop City Big Band naar Colombia, waar ze tegenwoordig woont. Ze startte het project Llegó la Mona, Tributo a la musica Colombiana.

Dankzij optredens op grote festivals groeide ze in Colombia uit tot een ster en kan ze niet meer ongestoord over straat. Zuid-Amerikanen zijn dol op haar ‘new sound of old school salsa’, waarbij ze oude stijlen mengt met hedendaagse invloeden.

In de afgelopen jaren speelde ze onder anderen met Ruben Blades, Yuri Buenaventura, Issac Delgado, Sonora Ponceña en Oscar D’Leon. Ook in Nederland gaat Maites carrière als een speer: sinds twee jaar toert ze regelmatig door haar geboorteland en speelt ze voor uitverkochte zalen.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
salsa, latin-jazz

Dit is een concert met zowel zit- als staan(dans!)plaatsen.

De Nederlandse trompettiste Maite Hontelé is een verrassende verschijning in de latinwereld. Een wereld die van oudsher gedomineerd wordt door mannen.

Onlangs bracht Maite Hontelé haar nieuwe album Te voy querer uit, de opvolger van het in 2014 verschenen Déjame así. Op het album zijn muzikanten uit de band van Juan Luis Guerra (Dominicaanse Republiek), Herencia de Timmbiqui en Diego Galle (Colombia), Jorge Glem (Venezuela) en Alain Perez (Cuba) te horen. Laatstgenoemde schreef en produceerde bovendien een van de nummers. Ook Juancho Valencia leverde een aantal compositorische bijdragen met elk een andere tropische invalshoek en uiteenlopend van old school merengue en son Cubano gemixt met Colombiaanse folklore tot danzón, ruige salsa en descarga. Te voy querer is een album dat je heen en weer slingert tussen landen, stijlen en sferen.

Hontelé groeide op in Utrecht met de muziek die haar vader thuis draaide: son, salsa, changui. Haar trompet bracht haar al snel bij de fanfare. Ze studeerde af aan het conservatorium van Rotterdam met een concert vol danzón, son, latinjazz en Colombiaanse bigbandmuziek.

Hontelé tourde vervolgens met Musica Cubana, en met de Rumbatá Big Band. En ze speelde in de Bongomatik. Later reisde ze met de Cubop City Big Band naar Colombia, waar ze tegenwoordig woont. Ze startte het project Llegó la Mona, Tributo a la musica Colombiana.

Dankzij optredens op grote festivals groeide ze in Colombia uit tot een ster en kan ze niet meer ongestoord over straat. Zuid-Amerikanen zijn dol op haar ‘new sound of old school salsa’, waarbij ze oude stijlen mengt met hedendaagse invloeden.

In de afgelopen jaren speelde ze onder anderen met Ruben Blades, Yuri Buenaventura, Issac Delgado, Sonora Ponceña en Oscar D’Leon. Ook in Nederland gaat Maites carrière als een speer: sinds twee jaar toert ze regelmatig door haar geboorteland en speelt ze voor uitverkochte zalen.