Jazz en Cubaanse muziek hebben een lange geschiedenis. Sinds de jaren veertig, toen musici als Mario Bauza, Machito en Dizzy Gillespie samen gingen spelen, ontstonden er cross-overs. Veel muzikanten volgden dat spoor: van Arturo Sandoval en Paquito D’Rivera in de jaren tachtig, tot bijvoorbeeld Gonzalo Rubalcaba in deze tijd. Sosa vermengt Afro-Cubaanse ritmes met de harmonische structuren en improvisatiekwaliteiten van jazz.
De kiem daarvoor werd gelegd in het Cuba van de jaren zestig en zeventig, waar hij percussie leerde spelen aan het plaatselijk conservatorium. Hij werd beïnvloed door onder anderen Chucho Valdez, Irakere, en Emiliano Salvador. Na zijn eindexamen mocht hij studeren aan de prestigieuze Escuela Nacional de Musica in Havana, het conservatorium van Rotterdammer Hubert de Blanck. Daar leerde hij de muziek kennen van Oscar Peterson, Herbie Hancock, Chick Corea, Keith Jarret, John Coltrane en Charlie Parker. De meeste invloed op zijn eigen ontwikkeling had echter de muziek van Thelonious Monk. Omar Sosa benadert zijn muziek op een vrije manier. Hij biedt een vreugdevolle mix van jazz en Afro-Caribische ritmes gecombineerd met wereldmuziek en elektronische elementen.
Zijn gang om de wereld volgt de Cubaanse diaspora van Cuba naar Afrika en Brazilië, van Centraal-Amerika naar de Afrikaanse gemeenschappen in Ecuador, van San Francisco naar New York tot aan zijn huidige woonplaats Barcelona. Sosa’s idioom is eigentijds en vindingrijk: hij verbindt jazz, world en elektronische muziek. En hij maakt de vertaalslag naar een nieuwe generatie luisteraars. Voor zijn levenslange werk in de muziek kreeg Sosa maar liefst zes Grammy nominaties en twee nominaties voor een BBC World Music Award. Ook werd hij geëerd met een Grammy Lifetime Achievement Award van het Smithsonian Institution, voor zijn bijdrage aan de jazz en latin muziek.
Het is meer dan zes jaar geleden dat de Cubaanse pianist Omar Sosa voor het laatst in (het oude) LantarenVenster optrad. Hoogste tijd voor een hernieuwde kennismaking op de Wilhelminapier!
“Sosa’s music is the unifying sort, yoking together Africa and jazz and Latin America and hip-hop. He makes it work, being one of those rare birds whose keyboard skills are near those of Chick Corea or Chuco Valdés.” (New York Times)
Jazz en Cubaanse muziek hebben een lange geschiedenis. Sinds de jaren veertig, toen musici als Mario Bauza, Machito en Dizzy Gillespie samen gingen spelen, ontstonden er cross-overs. Veel muzikanten volgden dat spoor: van Arturo Sandoval en Paquito D’Rivera in de jaren tachtig, tot bijvoorbeeld Gonzalo Rubalcaba in deze tijd. Sosa vermengt Afro-Cubaanse ritmes met de harmonische structuren en improvisatiekwaliteiten van jazz.
De kiem daarvoor werd gelegd in het Cuba van de jaren zestig en zeventig, waar hij percussie leerde spelen aan het plaatselijk conservatorium. Hij werd beïnvloed door onder anderen Chucho Valdez, Irakere, en Emiliano Salvador. Na zijn eindexamen mocht hij studeren aan de prestigieuze Escuela Nacional de Musica in Havana, het conservatorium van Rotterdammer Hubert de Blanck. Daar leerde hij de muziek kennen van Oscar Peterson, Herbie Hancock, Chick Corea, Keith Jarret, John Coltrane en Charlie Parker. De meeste invloed op zijn eigen ontwikkeling had echter de muziek van Thelonious Monk. Omar Sosa benadert zijn muziek op een vrije manier. Hij biedt een vreugdevolle mix van jazz en Afro-Caribische ritmes gecombineerd met wereldmuziek en elektronische elementen.
Zijn gang om de wereld volgt de Cubaanse diaspora van Cuba naar Afrika en Brazilië, van Centraal-Amerika naar de Afrikaanse gemeenschappen in Ecuador, van San Francisco naar New York tot aan zijn huidige woonplaats Barcelona. Sosa’s idioom is eigentijds en vindingrijk: hij verbindt jazz, world en elektronische muziek. En hij maakt de vertaalslag naar een nieuwe generatie luisteraars. Voor zijn levenslange werk in de muziek kreeg Sosa maar liefst zes Grammy nominaties en twee nominaties voor een BBC World Music Award. Ook werd hij geëerd met een Grammy Lifetime Achievement Award van het Smithsonian Institution, voor zijn bijdrage aan de jazz en latin muziek.
Het is meer dan zes jaar geleden dat de Cubaanse pianist Omar Sosa voor het laatst in (het oude) LantarenVenster optrad. Hoogste tijd voor een hernieuwde kennismaking op de Wilhelminapier!
“Sosa’s music is the unifying sort, yoking together Africa and jazz and Latin America and hip-hop. He makes it work, being one of those rare birds whose keyboard skills are near those of Chick Corea or Chuco Valdés.” (New York Times)
Bezetting:
Leandro Saint-Hill - saxofoon, dwarsfluit
Omar Sosa - piano
Childo Tomas - bas
Ernesto Simpson - drums
Lees de recensie van het album Eggūn op Musicframes.nl
