Filmprogramma Queer Pioneers nu te zien via Picl

14 april 2020

Als het niet in de filmzaal kan, dan maar online! We starten vanaf vandaag, in samenwerking met Rialto en Picl, het programma Queer Pioneers. Hierin staan filmmakers centraal die met hun werk de grenzen hebben opgezocht op het gebied van seksualiteit, geaardheid en gender, mensen die hun stempel hebben gedrukt op de filmwereld en het politieke debat.

Hoe werkt het?

Samen met Rialto hebben we een fraaie selectie met vijf nieuwe en oude films van baanbrekende filmmakers voor je samengesteld. De films zijn eenvoudig te vinden op picl.nl. Bij een filmprogramma in LantarenVenster hoort natuurlijk ook een voorbespreking. Daarom hebben we voor deze reeks Queer Pioneers-bedenker en -programmeur Renske Diks gevraagd om je ook nu te voorzien van achtergrondinformatie en verrassende inzichten. Haar bijdrages vind je hieronder en op onze Facebook-pagina.

Maurice

James Ivory | Groot-Brittannië | 1987 | 140′ | Engels gesproken | Nederlands ondertiteld
De Engelse schrijver E.M. Forster behoorde zelf tot de gegoede burgerij, maar zijn seksuele voorkeur ging vooral uit naar jongens uit de arbeidersklasse. Het thema ‘klassentegenstellingen’ is in veel van zijn werk terug te vinden, homoseksualiteit daarentegen wordt slechts in één roman expliciet behandeld: Maurice. De Britse regisseur James Ivory, die ook Forsters bekendste romans A Room with a View en Howards End verfilmde, bewerkte Maurice tot film. Met in de hoofdrollen Hugh Grant en James Wilby.

Bekijk hier de video van Renske Diks over Maurice

Taxi zum Klo

Frank Ripploh | West-Duitsland | 1980 | 98′ | Duits gesproken | Nederlands ondertiteld
Deze gedurfde, semidocumentaire film biedt niet alleen een inkijkje in Frank Ripploh’s eigen leven, maar ook in de Berlijnse gayscene van vóór de aidsuitbraak. De ophef rond de film was groot – reden: de talrijke expliciete seksscènes. In 1985 zond de VPRO Taxi zum Klo uit op televisie, wat leidde tot vele geschokte reacties, Kamervragen en een verhitte discussie bij Sonja Barend.

De homoseksuele biologieleraar Frank Ripploh uit Berlijn is heel leuk voor de klas, een man met aandacht en hart voor zijn leerlingen. Daarover geen klachten. Maar in zijn persoonlijke leven ontbreekt de ware liefde. Dus zoekt hij bijvoorbeeld zijn heil bij openbare toiletten, waar hij boven de urinoirs anonieme seks heeft. Op een dag ontmoet hij Bernd en de twee worden geliefden. Maar de zorgzame Bernd is allesbehalve een cruisende seksavonturier.

Bekijk hier de video van Renske Diks over Taxi zum Klo

Portrait de la jeune fille en feu

Céline Sciamma | Frankrijk | 2019 | 122′ | Frans gesproken | Nederlands ondertiteld
In de films van Céline Sciamma draait het vaak om identiteit, gender en seksualiteit, thema’s die zij koppelt aan het motief van ‘de eerste keer’: een eerste verliefdheid (Naissance des PieuvresPortrait de la jeune fille en feu), je voor het eerst ‘anders’ voelen (Tomboy), of juist voor het eerst ergens bijhoren (Girlhood). De manier waarop zij dat doet maakt haar tot een van de meest uitzonderlijke regisseurs van het moment.

Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw, krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. De eigengereide Heloïse staat niet te springen om het huwelijk, dus maakt Marianne het portret zonder haar medeweten. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen, totdat uiteindelijk de liefde ontvlamt.

Bekijk hier de video van Renske Diks over Portrait de la jeune fille en feu

120 BPM

Robin Campillo | Frankrijk | 2017 | 144′ | Frans gesproken | Nederlands ondertiteld
Ook in de jaren 80 waarde een dodelijk virus door de wereld: aids. In die jaren beschouwden velen de ziekte als een exclusieve homoziekte, die de homo’s door hun ‘promiscuïteit’ grotendeels aan zichzelf te danken hadden. Tegen dit gedachtegoed en tegen de onverschilligheid in politieke en medisch-wetenschappelijke kringen, verzette zich de actiegroep Act Up, een acroniem voor Aids Coalition to Unleash Power. Onder het motto ‘Silence = Death’ bestormden zij het politieke en farmaceutische establishment met soms grensoverschrijdende acties; aids moest op de agenda komen.

In 120 BPM schetst regisseur Robin Campillo de Parijse tak van deze organisatie. Centraal staan de charismatische Sean, oprichter van Act Up Parijs, en het nieuwe lid Nathan, die zelf niet besmet is, maar toch mee wil doen. Terwijl zij hun acties voorbereiden, ontstaan er gevoelens van liefde tussen de twee. Maar Sean is ziek. Dit meeslepende en soms hartverscheurende verhaal over liefde en hoop, leven en dood werd bij het filmfestival van Cannes met drie prijzen bekroond.

Bekijk hier de video van Renske Diks over 120BPM

Una mujer fantástica

Sebastián Lelio | Chili | 2017 | 104′ | Spaans gesproken | Nederlands ondertiteld
In 2013 maakte de Chileense regisseur Sebastián Lelio indruk met Gloria – een liefdevolle ode aan de veerkracht en levenslust van een middelbare vrouw. In zijn nieuwe film brengt hij opnieuw met veel liefde een vrouw in beeld: Marina, overdag serveerster, ’s avonds nachtclubzangeres. Ze is een transgender vrouw en daardoor is haar leven zeer complex.

De twintig jaar oudere textielfabrikant Orlando is gek op Marina; zij is de grote liefde van zijn leven. Op een nacht wordt hij wakker met ademhalingsproblemen en hoofdpijn. Ze haasten zich naar het ziekenhuis, maar daar overlijdt hij aan de gevolgen van een aneurysma. Marina krijgt te maken met de politie, die haar wantrouwt, en met Orlando’s ex-vrouw en zoon, die niets van haar willen weten. Marina is zelfs niet welkom bij zijn begrafenis, maar ze legt zich daar niet bij neer. Una mujer fantástica won een karrenvracht aan prijzen, waaronder de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film.

Bekijk hier de video van Renske Diks over Una mujer fantástica