Kopfkino #26: Louis Dijksman

Julian Schnabel

De bijzondere gast van Kopfkino #26 is Louis Dijksman, modeontwerper en -entrepreneur, hij wordt geïnterviewd door Annemartine van Kesteren, conservator.

Zijn keuze voor de hoofdfilm: The Diving Bell and the Butterfly (2007) van Julian Schnabel

Louis Dijksman
Louis Dijksman is van huis uit vertrouwd met de mode- en textielbranche. Na zijn opleiding tot modeontwerper en -maker aan de Hogere Textiel School Tilburg, besluit hij vanaf begin jaren ’80 een eigen modelijn te ontwikkelen, ‘Prague’ geheten. Zijn ondernemerschap resulteert in twee avant-garde modewinkels in Rotterdam en Antwerpen: Prague by louis dijksman. De collecties die hij aanbiedt zijn toentertijd baanbrekend, en nog steeds, zoals van Carol Christian Poell, Martin Margiela, Junya Watanabe, Yohji Yamamoto, Comme des Garçons, Raf Simons. Dijksman richt zich tevens op jonge ontwerpers die interessante fashionlabels ontwikkelen, ook labels van wereldformaat, zoals Haider Ackermann, Bruno Pieters, Julius en last but not least Mia Andrésen uit het Zweedse Kiruna.

Annemartine van Kesteren
Annemartine van Kesteren is Conservator Vormgeving bij Museum Boijmans Van Beuningen en werkt aan het programma ‘Design in Boijmans’ dat de aandacht op het eigentijds ontwerpen actualiseert. Opgeleid aan de TU-Delft start haar carrière aanvankelijk in de industrie. Als design consultant werkt zij bij Philips Design en is zij betrokken is bij product ontwikkeling en creatieve strategie voor verschillende klanten wereldwijd. Sinds 2005 werkt ze in het museum, eerst als Stadsconservator Vormgeving. Vanuit die functie is ze tevens artistiek leider van de Rotterdam Designprijs in 2007 en 2009. In Design Column, een driemaandelijkse tentoonstelling van haar hand, toont ze hoe het werk van ontwerpers en kunstenaars op actuele thema’s uit het nieuws reageert. Kijk op www.designcolumn.nl

Thema: ’tussen droom en nachtmerrie’
Louis Dijksman zoekt voortdurend de menselijke maat in zijn werk, ook nu als fotograaf en als oprichter en hoofdredacteur van het online magazine Ashes. Kijk op www.ashes.nu De filmfragmenten die je te zien krijgt als uitgangspunt voor het gesprek met Annemartine van Kesteren zijn een compilatie van apocalyptische beelden uit de modewereld, de beeldende kunsten en de filosofie. Naast de huiveringwekkende vernietigingskracht die de mensheid voortbrengt is er hoop, een wenkend perspectief: het creatief vermogen van de menselijke soort brengt onverwachte impulsen tot nieuw leven.

==The Diving Bell and the Butterfly==
| Julian Schnabel | FR | 2007 | 180′
‘The Diving Bell and the Butterfly’ voert je mee in de wereld van Jean-Dominique Bauby, voormalig hoofdredacteur van het Franse modeblad Elle, die tengevolge van een hersenbloeding volledig verlamd raakt met uitzondering van de oogleden van zijn rechteroog. Zijn verlangen naar contact, aandacht en liefde brengt hem tot een ongekend vermogen: hij slaagt erin om door middel van oogknipperen te communiceren en samen met Claude Mendibil zijn autobiografie te voltooien, enkele dagen voor zijn overlijden: Le scaphandre et le papillon (1997). Tien jaar later is deze publicatie onder dezelfde naam, althans in de Engelse taal, verfilmd door Julian Schnabel.

Programma:

* 19:30 podiumgesprek
* pauze
* 21:00 aanvang film

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
FR
2007
180’
Frans gesproken
Nederlands ondertiteld

De bijzondere gast van Kopfkino #26 is Louis Dijksman, modeontwerper en -entrepreneur, hij wordt geïnterviewd door Annemartine van Kesteren, conservator.

Zijn keuze voor de hoofdfilm: The Diving Bell and the Butterfly (2007) van Julian Schnabel

Louis Dijksman
Louis Dijksman is van huis uit vertrouwd met de mode- en textielbranche. Na zijn opleiding tot modeontwerper en -maker aan de Hogere Textiel School Tilburg, besluit hij vanaf begin jaren ’80 een eigen modelijn te ontwikkelen, ‘Prague’ geheten. Zijn ondernemerschap resulteert in twee avant-garde modewinkels in Rotterdam en Antwerpen: Prague by louis dijksman. De collecties die hij aanbiedt zijn toentertijd baanbrekend, en nog steeds, zoals van Carol Christian Poell, Martin Margiela, Junya Watanabe, Yohji Yamamoto, Comme des Garçons, Raf Simons. Dijksman richt zich tevens op jonge ontwerpers die interessante fashionlabels ontwikkelen, ook labels van wereldformaat, zoals Haider Ackermann, Bruno Pieters, Julius en last but not least Mia Andrésen uit het Zweedse Kiruna.

Annemartine van Kesteren
Annemartine van Kesteren is Conservator Vormgeving bij Museum Boijmans Van Beuningen en werkt aan het programma ‘Design in Boijmans’ dat de aandacht op het eigentijds ontwerpen actualiseert. Opgeleid aan de TU-Delft start haar carrière aanvankelijk in de industrie. Als design consultant werkt zij bij Philips Design en is zij betrokken is bij product ontwikkeling en creatieve strategie voor verschillende klanten wereldwijd. Sinds 2005 werkt ze in het museum, eerst als Stadsconservator Vormgeving. Vanuit die functie is ze tevens artistiek leider van de Rotterdam Designprijs in 2007 en 2009. In Design Column, een driemaandelijkse tentoonstelling van haar hand, toont ze hoe het werk van ontwerpers en kunstenaars op actuele thema’s uit het nieuws reageert. Kijk op www.designcolumn.nl

Thema: ’tussen droom en nachtmerrie’
Louis Dijksman zoekt voortdurend de menselijke maat in zijn werk, ook nu als fotograaf en als oprichter en hoofdredacteur van het online magazine Ashes. Kijk op www.ashes.nu De filmfragmenten die je te zien krijgt als uitgangspunt voor het gesprek met Annemartine van Kesteren zijn een compilatie van apocalyptische beelden uit de modewereld, de beeldende kunsten en de filosofie. Naast de huiveringwekkende vernietigingskracht die de mensheid voortbrengt is er hoop, een wenkend perspectief: het creatief vermogen van de menselijke soort brengt onverwachte impulsen tot nieuw leven.

==The Diving Bell and the Butterfly==
| Julian Schnabel | FR | 2007 | 180′
‘The Diving Bell and the Butterfly’ voert je mee in de wereld van Jean-Dominique Bauby, voormalig hoofdredacteur van het Franse modeblad Elle, die tengevolge van een hersenbloeding volledig verlamd raakt met uitzondering van de oogleden van zijn rechteroog. Zijn verlangen naar contact, aandacht en liefde brengt hem tot een ongekend vermogen: hij slaagt erin om door middel van oogknipperen te communiceren en samen met Claude Mendibil zijn autobiografie te voltooien, enkele dagen voor zijn overlijden: Le scaphandre et le papillon (1997). Tien jaar later is deze publicatie onder dezelfde naam, althans in de Engelse taal, verfilmd door Julian Schnabel.

Programma:

* 19:30 podiumgesprek
* pauze
* 21:00 aanvang film