The River

He liu
Tsai Ming-liang

In Tsai Ming-liangs derde lange speelfilm is het weer eenzaamheid dat de klok slaat. De Taiwanese regisseur ziet non-communicatie als hét onderwerp van zijn films, zoals hij vaak schaterlachend heeft uitgelegd. In The River speelt Tsai’s vaste acteur Lee Kang-sheng een jongeman in een zwijgend gezin in miljoenenstad Taipei. Drie personages in een appartement: vader, moeder, zoon. Zwijgend passeren ze elkaars levens, emotieloos ondergaan ze de loop der dingen.

De moeder heeft een minnaar die pornofilms distribueert, de gepensioneerde vader gaat de baan op in gay-sauna’s en zoon Lee Xiao-kang dobbert door de dagen. Doelloos rijdt Xiao-kang door de stad; zijn mentale staat lijkt zich te weerspiegelen in de spaarzame handeling: Xia-kang laat zich overhalen om als lijk in de rivier te drijven voor opnamen van de nieuwste film van de – niet onbekende – arthousefilmer Ann Hui. De rivier is sterk vervuild, Xiao-kangs leven lijkt even aangetast als het water in de rivier.

Tsai’s derde speelfilm, een meditatie over vervreemding in de moderne Chinese metropool, kreeg de Zilveren Beer voor beste regie van het filmfestival Berlijn. Typerend zijn de lang aangehouden totaalshots en het ontbreken van een muzikale score: al het geluid bestaat uit omgevingsgeluid. Digitaal gerestaureerde moderne klassieker.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Taiwan
2019
116’
Mandarijn gesproken
Nederlands ondertiteld
12 Angst Seks

In Tsai Ming-liangs derde lange speelfilm is het weer eenzaamheid dat de klok slaat. De Taiwanese regisseur ziet non-communicatie als hét onderwerp van zijn films, zoals hij vaak schaterlachend heeft uitgelegd. In The River speelt Tsai’s vaste acteur Lee Kang-sheng een jongeman in een zwijgend gezin in miljoenenstad Taipei. Drie personages in een appartement: vader, moeder, zoon. Zwijgend passeren ze elkaars levens, emotieloos ondergaan ze de loop der dingen.

De moeder heeft een minnaar die pornofilms distribueert, de gepensioneerde vader gaat de baan op in gay-sauna’s en zoon Lee Xiao-kang dobbert door de dagen. Doelloos rijdt Xiao-kang door de stad; zijn mentale staat lijkt zich te weerspiegelen in de spaarzame handeling: Xia-kang laat zich overhalen om als lijk in de rivier te drijven voor opnamen van de nieuwste film van de – niet onbekende – arthousefilmer Ann Hui. De rivier is sterk vervuild, Xiao-kangs leven lijkt even aangetast als het water in de rivier.

Tsai’s derde speelfilm, een meditatie over vervreemding in de moderne Chinese metropool, kreeg de Zilveren Beer voor beste regie van het filmfestival Berlijn. Typerend zijn de lang aangehouden totaalshots en het ontbreken van een muzikale score: al het geluid bestaat uit omgevingsgeluid. Digitaal gerestaureerde moderne klassieker.