Ganz: How I Lost My Beetle

Suzanne Raes

Josef Ganz (1898-1967) was autogek, een briljant ingenieur, een messcherpe autojournalist en niet bang om technische grenzen te doorbreken. Kortom: hij leefde voor auto’s. Ganz droomde van een kleine, veilige en betaalbare auto voor de gemiddelde man. En hij was joods, een bijzaak, ware het niet dat hij in nazi-Duitsland leefde.

Ganz neemt de kijker mee naar een tijd waarin de auto net is uitgevonden en slechts speelgoed was voor rijkelui. Voor Ganz was de automobiel symbool voor vrijheid, hij voorzag een revolutie in mobiliteit. In zijn missie om een auto voor het volk te maken vond Ganz een opmerkelijke medestander in Adolf Hitler. Deze net verkozen politicus slaagde erin de sceptische auto-industrie het zwijgen op te leggen door het immense Autobahnproject vooruit te duwen en het onderzoek naar een ‘volkswagen’ te stimuleren. Maar toen Hitlers macht toenam en zijn ware fascistische neigingen aan het licht kwamen, moest Ganz vluchten om zijn leven te redden.

De Volkswagen Kever, gebaseerd op het door Ganz al begin jaren dertig beschreven concept, werd een van de meest populaire en succesvolle auto’s in de geschiedenis. Ganz stierf uiteindelijk in ballingschap, duizenden kilometers van zijn vaderland en door bijna iedereen vergeten.

In de film vertelt Ganz, bij monde van Duitse acteur Joachim Król, zelf zijn verhaal. Daarnaast zien we mensen die door het verhaal van Josef Ganz geraakt en begeesterd zijn. Uiteindelijk dient al hun werk om het verloren erfgoed van Ganz naar de wereld van vandaag te brengen.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Duitsland, Nederland
2019
85’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld

Josef Ganz (1898-1967) was autogek, een briljant ingenieur, een messcherpe autojournalist en niet bang om technische grenzen te doorbreken. Kortom: hij leefde voor auto’s. Ganz droomde van een kleine, veilige en betaalbare auto voor de gemiddelde man. En hij was joods, een bijzaak, ware het niet dat hij in nazi-Duitsland leefde.

Ganz neemt de kijker mee naar een tijd waarin de auto net is uitgevonden en slechts speelgoed was voor rijkelui. Voor Ganz was de automobiel symbool voor vrijheid, hij voorzag een revolutie in mobiliteit. In zijn missie om een auto voor het volk te maken vond Ganz een opmerkelijke medestander in Adolf Hitler. Deze net verkozen politicus slaagde erin de sceptische auto-industrie het zwijgen op te leggen door het immense Autobahnproject vooruit te duwen en het onderzoek naar een ‘volkswagen’ te stimuleren. Maar toen Hitlers macht toenam en zijn ware fascistische neigingen aan het licht kwamen, moest Ganz vluchten om zijn leven te redden.

De Volkswagen Kever, gebaseerd op het door Ganz al begin jaren dertig beschreven concept, werd een van de meest populaire en succesvolle auto’s in de geschiedenis. Ganz stierf uiteindelijk in ballingschap, duizenden kilometers van zijn vaderland en door bijna iedereen vergeten.

In de film vertelt Ganz, bij monde van Duitse acteur Joachim Król, zelf zijn verhaal. Daarnaast zien we mensen die door het verhaal van Josef Ganz geraakt en begeesterd zijn. Uiteindelijk dient al hun werk om het verloren erfgoed van Ganz naar de wereld van vandaag te brengen.