3 zussen
Ik word geboren en ik neem mee…
Hoe kan je leren lopen in de voetsporen van een ander?
Hoe kan je iets nieuws beginnen als er al zoveel is, nog voordat je zelf begonnen bent?
Bianca van der Schoot en Suzan Boogaerdt zijn begonnen aan een reis. Einddoel: Moskou.
Met zware koffers vol erfelijke belasting en een stuk dat al bestaat, trekken ze langs de theaters van ons land. Onderweg staan ze stil bij het familiedrama van Tsjechovs Drie zusters en bij de knellende bloedbanden van hun eigen families. Met deze ballast op hun schouders, proberen ze dapper in beweging te komen.
Na onder meer Klem, Dolly and the Art of Being Myself en Rok is het voor het eerst dat theatermakers Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot een voorstelling maken op basis van een bestaande tekst. Samen met gastspeelster Marie Groothof en regisseur Maarten Lok, buiten ze hun beeldende en fysieke kracht uit om een eigen versie te maken van Anton Tsjechov’s Drie zusters. Ze doen dit in de vorm van een drieluik waarvan ieder deel afzonderlijk te beleven is. 3 zussen is deel 2 van het drieluik.
Geraakt door de thematiek van Tsjechov, het geworstel van zijn personages en nieuwsgierig naar zijn taal, zochten Boogaerdt en Van der Schoot naar een persoonlijke, beeldende en fysieke vertaling van Drie zusters. Door middel van opdrachten en improvisaties werd onderzocht hoe zij in beweging konden komen vanuit de rijkdom die Tsjechov naliet. Met hedendaagse woorden en daden keerden zij de zussen volledig binnenste buiten en leggen zo genadeloos de verlangens bloot van de drie vrouwen naar het echte leven in een nieuwe wereld. Een wereld die we Moskou zouden kunnen noemen.
Over over deel 1, Tsjechov bij de bushalte:
“De mimespeelsters Suzan Boogaerdt, Bianca van der Schoot en Marie Groothof geven tussen gras en asfalt hilarisch vorm aan de typisch vrouwelijke drukte rond grote dromen en halve daden.” (de Volkskrant)
“Komisch én indrukwekkend […] Het verlangen naar een ander leven van de zussen Olga, Irina en Masja is overtuigend vertaald naar de uitzichtloosheid en beklemming van een klein boerendorp ? waar de bus niet komt, of je hem toch eigenlijk niet durft te nemen. […] Boogaerdt en Van der Schoot maakten een expressieve, beeldende voorstelling waarvan de impact wordt versterkt door het decor van het prachtige weidse boerenland van Berlicum.” (NRC Handelsblad)
3 zussen is de negende voorstelling van Boogaerdt/VanderSchoot. In samenwerking met steeds wisselende regisseurs en af en toe een gastspeler, maakt het duo voorstellingen die hun oorsprong vinden in de mime. (zie ook Bambie 12 op 15 en 16 november). Ze werken altijd vanuit hun beeldende en fysieke kracht en teksten ontstaan door middel van improvisaties. Vanuit de uitvindingen en de gemiste kansen in de ene voorstelling ontstaat het vertrekpunt voor de volgende. Kenmerkend hun werkwijze is de inventiviteit waarmee ze vanuit niets een theatrale wereld weten te creëren.
Hun voorstellingen worden niet bedacht maar gevonden.
Kies tijdstip
- theater
Ik word geboren en ik neem mee…
Hoe kan je leren lopen in de voetsporen van een ander?
Hoe kan je iets nieuws beginnen als er al zoveel is, nog voordat je zelf begonnen bent?
Bianca van der Schoot en Suzan Boogaerdt zijn begonnen aan een reis. Einddoel: Moskou.
Met zware koffers vol erfelijke belasting en een stuk dat al bestaat, trekken ze langs de theaters van ons land. Onderweg staan ze stil bij het familiedrama van Tsjechovs Drie zusters en bij de knellende bloedbanden van hun eigen families. Met deze ballast op hun schouders, proberen ze dapper in beweging te komen.
Na onder meer Klem, Dolly and the Art of Being Myself en Rok is het voor het eerst dat theatermakers Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot een voorstelling maken op basis van een bestaande tekst. Samen met gastspeelster Marie Groothof en regisseur Maarten Lok, buiten ze hun beeldende en fysieke kracht uit om een eigen versie te maken van Anton Tsjechov’s Drie zusters. Ze doen dit in de vorm van een drieluik waarvan ieder deel afzonderlijk te beleven is. 3 zussen is deel 2 van het drieluik.
Geraakt door de thematiek van Tsjechov, het geworstel van zijn personages en nieuwsgierig naar zijn taal, zochten Boogaerdt en Van der Schoot naar een persoonlijke, beeldende en fysieke vertaling van Drie zusters. Door middel van opdrachten en improvisaties werd onderzocht hoe zij in beweging konden komen vanuit de rijkdom die Tsjechov naliet. Met hedendaagse woorden en daden keerden zij de zussen volledig binnenste buiten en leggen zo genadeloos de verlangens bloot van de drie vrouwen naar het echte leven in een nieuwe wereld. Een wereld die we Moskou zouden kunnen noemen.
Over over deel 1, Tsjechov bij de bushalte:
“De mimespeelsters Suzan Boogaerdt, Bianca van der Schoot en Marie Groothof geven tussen gras en asfalt hilarisch vorm aan de typisch vrouwelijke drukte rond grote dromen en halve daden.” (de Volkskrant)
“Komisch én indrukwekkend […] Het verlangen naar een ander leven van de zussen Olga, Irina en Masja is overtuigend vertaald naar de uitzichtloosheid en beklemming van een klein boerendorp ? waar de bus niet komt, of je hem toch eigenlijk niet durft te nemen. […] Boogaerdt en Van der Schoot maakten een expressieve, beeldende voorstelling waarvan de impact wordt versterkt door het decor van het prachtige weidse boerenland van Berlicum.” (NRC Handelsblad)
3 zussen is de negende voorstelling van Boogaerdt/VanderSchoot. In samenwerking met steeds wisselende regisseurs en af en toe een gastspeler, maakt het duo voorstellingen die hun oorsprong vinden in de mime. (zie ook Bambie 12 op 15 en 16 november). Ze werken altijd vanuit hun beeldende en fysieke kracht en teksten ontstaan door middel van improvisaties. Vanuit de uitvindingen en de gemiste kansen in de ene voorstelling ontstaat het vertrekpunt voor de volgende. Kenmerkend hun werkwijze is de inventiviteit waarmee ze vanuit niets een theatrale wereld weten te creëren.
Hun voorstellingen worden niet bedacht maar gevonden.
Spel: Suzan Boogaerdt, Bianca van der Schoot en Marie Groothof
Regie: Maarten Lok
Dramaturgie: Frederieke Vermeulen
Muziek: Hans Hasebos
Vormgeving: Marlies Schot en Judith de Zwart
Lees de recensie in het Parool (pdf).
