A Machine to Live in

Yoni Goldstein, Meredith Zielke

Brasilia, een architectonische mislukking of de glorie van het modernisme? Oscar Niemeyer, Lucio Costa en Joaquim Cardozo ontwierpen in 1956 “de stad voor de toekomst”. Hun utopie resulteerde in een onleefbare kunstmatige wereld. A Machine to Live In onderzoekt de geschiedenis van dit radicaal modernisme en plaatst het tegenover de teksten van Braziliaanse schrijver Clarice Lispector en de architectuur van L. L. Zamenhof, geestesvader van Esperanto. Hun hersenspinsels weerspiegelen het Brasilia tijdens de space age, waar de honger naar de toekomst wringt met het mystieke verleden. Filmmakers Yoni Goldstein en Meredith Zielke nemen je mee op een visueel avontuur met als rode draad de zoektocht naar de ideale stad.

Brasilia, an architectonic failure or the pinnacle of modernism? Oscar Niemeyer, Lucio Costa and Joaquim Cardozo designed “the city for the future” in 1956. Their utopia ended up as an uninhabited artificial world. A Machine to Live In examines the history of this radical modernism and juxtaposes it with texts by the Brazilian writer Clarice Lispector and the architecture of L. L. Zamenhof, creator of Esperanto. Their concoctions reflect the Brasilia of the space age, a time when a yearning for the future caused friction with a mystical past. Filmmakers Yoni Goldstein and Meredith Zielke take us on a visual adventure that centres on the search for the ideal city.

Voorfilm: Next Sunday

In Tripoli, Libanon, staat de Rachid Karame International Fair van Oscar Niemeyer. De nooit voltooide modernistische ruïne is een uniek speelveld voor de jonge BMX’ers van de stad.

Tripoli in Lebanon is home to the Rachid Karame International Fair by Oscar Niemeyer. The unfinished modernist ruin is a unique playground for the city’s young BMX riders.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Verenigde Staten
2020
89’
Portugees, Esperanto gesproken
Engels ondertiteld

Brasilia, een architectonische mislukking of de glorie van het modernisme? Oscar Niemeyer, Lucio Costa en Joaquim Cardozo ontwierpen in 1956 “de stad voor de toekomst”. Hun utopie resulteerde in een onleefbare kunstmatige wereld. A Machine to Live In onderzoekt de geschiedenis van dit radicaal modernisme en plaatst het tegenover de teksten van Braziliaanse schrijver Clarice Lispector en de architectuur van L. L. Zamenhof, geestesvader van Esperanto. Hun hersenspinsels weerspiegelen het Brasilia tijdens de space age, waar de honger naar de toekomst wringt met het mystieke verleden. Filmmakers Yoni Goldstein en Meredith Zielke nemen je mee op een visueel avontuur met als rode draad de zoektocht naar de ideale stad.

Brasilia, an architectonic failure or the pinnacle of modernism? Oscar Niemeyer, Lucio Costa and Joaquim Cardozo designed “the city for the future” in 1956. Their utopia ended up as an uninhabited artificial world. A Machine to Live In examines the history of this radical modernism and juxtaposes it with texts by the Brazilian writer Clarice Lispector and the architecture of L. L. Zamenhof, creator of Esperanto. Their concoctions reflect the Brasilia of the space age, a time when a yearning for the future caused friction with a mystical past. Filmmakers Yoni Goldstein and Meredith Zielke take us on a visual adventure that centres on the search for the ideal city.

Voorfilm: Next Sunday

In Tripoli, Libanon, staat de Rachid Karame International Fair van Oscar Niemeyer. De nooit voltooide modernistische ruïne is een uniek speelveld voor de jonge BMX’ers van de stad.

Tripoli in Lebanon is home to the Rachid Karame International Fair by Oscar Niemeyer. The unfinished modernist ruin is a unique playground for the city’s young BMX riders.

Een kaartje reserveren is niet mogelijk.
De Rotterdampas en LantarenVenster-strippenkaart zijn niet geldig tijdens het festival

Kaartsoorten

Vanwege de coronamaatregelen, zijn er twee soorten tickets beschikbaar:
Kom je alleen naar de film of met iemand uit een ander huishouden? Kies voor een AFFR 1 SEAT-ticket.
Kom je met je partner of huisgenoot? Kies voor een AFFR 2 SEATS-ticket (dit zijn twee stoelen naast elkaar); je betaalt direct voor twee tickets.

Korting

Je krijgt korting op je kaartje met Club Fountainhead / CJP / Studentenpas / Cineville*.
Persoonlijke kortingspassen moeten getoond kunnen worden bij de filmzaal.

*Cineville
Met je Cinevillepas krijg je korting op een kaartje. Cineville vrijkaarten zijn niet mogelijk.

In English

Due to social distancing recommendations, please choose your ticket as follows:
Are you alone or with other individuals, please choose AFFR 1 SEAT (for 1.5 m distance between each person)
Are you together with partner or housemates, please choose AFFR 2 SEATS (for two persons next to each other)

Reduced tickets only with Club Fountainhead, Cineville, Student Card or CJP;
please note that you must show your personal pass at the entrance to the cinema.