Berlin Alexanderplatz: Die Geschichte Franz Biberkopfs

Phil Jutzi

Met een inleiding door Peter Bosma (1960), freelance filmprogrammeur, onder andere van de reeks maandelijkse filmavonden bij Kino Klub Goethe.

De eerste verfilming van de gelijknamige roman van Alfred Döblin. R.W. Fassbinder bewerkte het boek jaren later tot de magnifieke tv-serie die eerder in marathonvorm te zien was. De film uit de jaren dertig staat als een huis. De Alexanderplatz zien we in vooroorlogse alledaagsheid als achtergrond van het verhaal over Franz Biberkopf, die aan het begin van de film uit de gevangenis ontslagen wordt en vervreemd rondloopt in de metropool Berlijn. Een degelijk burgerlijk leven leiden lukt hem niet, hij zwerft rond in het milieu van misdadigers en hoeren – een aandoenlijke anti-held.

“…. de Duitse regisseur Phil Jutzi (…) maakte van de vuistdikke roman van Döblin een bioscoopfilm van negentig minuten, mét geluid. Jutzi’s Berlin Alexanderplatz munt vooral uit door z’n experimentele karakter dat volledig aansluit bij de geest die op dat moment door de Duitse cinema waait. Jutzi was aanvankelijk betrokken bij communistische filmproducties, later bij de ‘proletarische’ filmmaatschappij ‘Prometheus Films’ en eindigde tijdens het Naziregime, na een politieke ommezwaai, als regisseur van een vijftigtal kortfilms. Maar een succesvolle carrière in de stijl van Leni Riefenstahl was voor hem niet weggelegd wegens zijn verdachte verleden. Hij overleed kort na de oorlog waardoor hem grote problemen bespaard bleven.” (www.dvdinfo.be)

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Duitsland
1931
94’
Duits gesproken
Nederlands ondertiteld

Met een inleiding door Peter Bosma (1960), freelance filmprogrammeur, onder andere van de reeks maandelijkse filmavonden bij Kino Klub Goethe.

De eerste verfilming van de gelijknamige roman van Alfred Döblin. R.W. Fassbinder bewerkte het boek jaren later tot de magnifieke tv-serie die eerder in marathonvorm te zien was. De film uit de jaren dertig staat als een huis. De Alexanderplatz zien we in vooroorlogse alledaagsheid als achtergrond van het verhaal over Franz Biberkopf, die aan het begin van de film uit de gevangenis ontslagen wordt en vervreemd rondloopt in de metropool Berlijn. Een degelijk burgerlijk leven leiden lukt hem niet, hij zwerft rond in het milieu van misdadigers en hoeren – een aandoenlijke anti-held.

“…. de Duitse regisseur Phil Jutzi (…) maakte van de vuistdikke roman van Döblin een bioscoopfilm van negentig minuten, mét geluid. Jutzi’s Berlin Alexanderplatz munt vooral uit door z’n experimentele karakter dat volledig aansluit bij de geest die op dat moment door de Duitse cinema waait. Jutzi was aanvankelijk betrokken bij communistische filmproducties, later bij de ‘proletarische’ filmmaatschappij ‘Prometheus Films’ en eindigde tijdens het Naziregime, na een politieke ommezwaai, als regisseur van een vijftigtal kortfilms. Maar een succesvolle carrière in de stijl van Leni Riefenstahl was voor hem niet weggelegd wegens zijn verdachte verleden. Hij overleed kort na de oorlog waardoor hem grote problemen bespaard bleven.” (www.dvdinfo.be)