Filmcursus: Woke Cinema

Van stereotypen naar driedimensionale karakters
Deze cursus is verplaatst en de nieuwe data zijn bekend: 8, 15, 22, 29 juni en 6 en 13 juli om 19:40.
Kaartkopers hebben inmiddels bericht gekregen.

Toen de jongste generatie Gen’Z-ers voor het eerst massaal naar Friends keek (toen de serie op Netflix belandde) werd duidelijk dat niet alle aspecten van de serie de tand des tijds even goed doorstaan hebben. Zij benoemden dingen die oudere generaties destijds makkelijker accepteerden, zoals lichtvoetig gebrachte homofobie, seksisme, fatshaming en transfobie. Dat betekent niet dat we niet meer van de serie kunnen genieten, maar het geeft wel aan dat we in de afgelopen vijftien jaar anders naar bepaalde onderwerpen zijn gaan kijken. Dit zien we zeker ook terug in films, die zeggen vaak veel over de tijd waarin ze gemaakt zijn.

In deze reeks laten we een aantal films (en de betere televisieseries) de revue passeren, die enerzijds veel zeggen over ons tijdsbeeld, maar ook over de impliciete ambitie en hoop van de filmmakers. Denk hierbij aan de manier waarop vrouwen op het grote doek verbeeld worden. Heeft die verandering te maken met het feit dat we steeds meer vrouwelijke schrijvers en regisseurs zien in de filmwereld? Maar denk ook aan representatie van de LHBTQAI+-community, een specifieke vorm van mannelijkheid, minderheden, ouderen, mensen met een fysieke handicap of bijvoorbeeld een psychische aandoening.

Deze films en series laten zien dat dit allemaal mensen zijn met recht op een getrouwe weergave — en waarom dit zo belangrijk is. Zien we hierin nog verschillen tussen Hollywood en arthouse cinema? En belangrijker: kunnen filmmakers de toekomst beïnvloeden met hun werk?

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
Cursus vol tarief
Cursus reductie
  • filmspecial
105’
Deze cursus is verplaatst en de nieuwe data zijn bekend: 8, 15, 22, 29 juni en 6 en 13 juli om 19:40.
Kaartkopers hebben inmiddels bericht gekregen.

Toen de jongste generatie Gen’Z-ers voor het eerst massaal naar Friends keek (toen de serie op Netflix belandde) werd duidelijk dat niet alle aspecten van de serie de tand des tijds even goed doorstaan hebben. Zij benoemden dingen die oudere generaties destijds makkelijker accepteerden, zoals lichtvoetig gebrachte homofobie, seksisme, fatshaming en transfobie. Dat betekent niet dat we niet meer van de serie kunnen genieten, maar het geeft wel aan dat we in de afgelopen vijftien jaar anders naar bepaalde onderwerpen zijn gaan kijken. Dit zien we zeker ook terug in films, die zeggen vaak veel over de tijd waarin ze gemaakt zijn.

In deze reeks laten we een aantal films (en de betere televisieseries) de revue passeren, die enerzijds veel zeggen over ons tijdsbeeld, maar ook over de impliciete ambitie en hoop van de filmmakers. Denk hierbij aan de manier waarop vrouwen op het grote doek verbeeld worden. Heeft die verandering te maken met het feit dat we steeds meer vrouwelijke schrijvers en regisseurs zien in de filmwereld? Maar denk ook aan representatie van de LHBTQAI+-community, een specifieke vorm van mannelijkheid, minderheden, ouderen, mensen met een fysieke handicap of bijvoorbeeld een psychische aandoening.

Deze films en series laten zien dat dit allemaal mensen zijn met recht op een getrouwe weergave — en waarom dit zo belangrijk is. Zien we hierin nog verschillen tussen Hollywood en arthouse cinema? En belangrijker: kunnen filmmakers de toekomst beïnvloeden met hun werk?

De cursus kost € 99. Het kortingstarief van € 87 geldt voor studenten, CJP-, Cineville- of Rotterdampashouders.

Bij aanvang van de eerste les moet de kortingspas getoond worden. Er is geen restitutie mogelijk en er zijn geen losse lessen te koop. De cursusdagen zijn 8, 15, 22, 29 juni en 6 en 13 juli om 19:40.

rudideboer.nl