Francofonia

The Louvre Under Occupation
Alexander Sokoerov

De Russische regisseur Aleksandr Sokoerov is gefascineerd door musea. Wat betekenen ze voor ons, hoe heeft de geschiedenis ze gevormd? Welke menselijke conflicten treden erop?

In Francofonia schildert hij de confrontatie tussen de directeur van het Louvre en een nazi-officier, kort na de inval van de Duitsers in Parijs, juni 1940. Zullen de kunstschatten behouden blijven?

Louvre-directeur Jacques Jaujard heeft een evacuatieplan in werking gesteld voor de collectie. Na de bezetting van Parijs krijgt hij te maken met de hoge nazi-officier Wolff-Metternich. Die is verantwoordelijk voor de Louvre-schatten waar Joseph Goebbels en Hermann Göring al hun oog op hebben laten vallen. De cultuurminnaar uit het land van dichters en denkers sluit onverwacht een pact met Jaujard om Berlijn om de tuin te leiden.

Francofonia is een typische Sokoerov-meditatie over de relatie tussen kunst en macht, de invloed van de geschiedenis en de grandeur van het (Franse) verleden.

Eerder maakte Sokoerov een film over de Hermitage (Russian Ark, 2002), waarin hij de grootsheid van Rusland bezong. Voor Francofonia koos hij een andere aanpak: de film is een collage van gespeelde scènes, archiefopnamen uit de Tweede Wereldoorlog en uiteenzettingen over de betekenis van het museum als cultuurdrager. En in de coulissen schuilen de geesten van Marianne, Napoleon en Mona Lisa.

★★★★★ Filmkrant
“Francofonia is een geestig, prikkelend en speculatief detective-essay over de geschiedenis van het Louvre.”

Trouw ★★★★
“Sublieme hommage aan de kunstschatten die vanuit het verleden tot ons spreken.”

Het Parool ★★★★
“Prikkelend essay over kunst en macht.”

6e week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
FR, DE, NL
2015
87’
Russisch, Duits, Frans, Engels gesproken
Nederlands ondertiteld

De Russische regisseur Aleksandr Sokoerov is gefascineerd door musea. Wat betekenen ze voor ons, hoe heeft de geschiedenis ze gevormd? Welke menselijke conflicten treden erop?

In Francofonia schildert hij de confrontatie tussen de directeur van het Louvre en een nazi-officier, kort na de inval van de Duitsers in Parijs, juni 1940. Zullen de kunstschatten behouden blijven?

Louvre-directeur Jacques Jaujard heeft een evacuatieplan in werking gesteld voor de collectie. Na de bezetting van Parijs krijgt hij te maken met de hoge nazi-officier Wolff-Metternich. Die is verantwoordelijk voor de Louvre-schatten waar Joseph Goebbels en Hermann Göring al hun oog op hebben laten vallen. De cultuurminnaar uit het land van dichters en denkers sluit onverwacht een pact met Jaujard om Berlijn om de tuin te leiden.

Francofonia is een typische Sokoerov-meditatie over de relatie tussen kunst en macht, de invloed van de geschiedenis en de grandeur van het (Franse) verleden.

Eerder maakte Sokoerov een film over de Hermitage (Russian Ark, 2002), waarin hij de grootsheid van Rusland bezong. Voor Francofonia koos hij een andere aanpak: de film is een collage van gespeelde scènes, archiefopnamen uit de Tweede Wereldoorlog en uiteenzettingen over de betekenis van het museum als cultuurdrager. En in de coulissen schuilen de geesten van Marianne, Napoleon en Mona Lisa.

★★★★★ Filmkrant
“Francofonia is een geestig, prikkelend en speculatief detective-essay over de geschiedenis van het Louvre.”

Trouw ★★★★
“Sublieme hommage aan de kunstschatten die vanuit het verleden tot ons spreken.”

Het Parool ★★★★
“Prikkelend essay over kunst en macht.”