Hannah Arendt

Margarethe von Trotta

Hannah Arendt toont een cruciale periode uit het leven van de Duitse filosoof Hannah Arendt, die sinds 1941 als vluchteling in New York woont.

In 1960 wordt de voormalige SS-ambtenaar Adolf Eichmann, één van de belangrijkste organisatoren van de ‘Endlösung’, door de Israëlische geheime dienst uit Argentinië ontvoerd om in Israël berecht te worden. Hannah Arendt reist als verslaggever van The New Yorker naar Jeruzalem om het proces bij te wonen.

Ze raakt gaandeweg gefascineerd door de paradox dat deze onbeduidende ambtenaar verantwoordelijk is voor misdaden op een ongekende schaal. Ze ontwikkelt het concept van de ‘banaliteit van het kwaad’: het fenomeen dat een afschuwelijk beleid door bureaucratische procedures kan worden opgeknipt tot de kleine daden van kleine banale daders. Tegelijkertijd is ze zeer kritisch over de manier waarop het proces-Eichmann wordt gevoerd. Velen verwijten haar de daden van Eichmann te banaliseren en weinig empathie te hebben met de slachtoffers van de Holocaust.

De Duitse regisseur Margarethe van Trotta verfilmde deze cruciale episode uit het leven van Hannah Arendt, mooi gespeeld door Barbara Sukowa. Het resultaat is een fascinerend beeld van de Duits-joodse ballingengemeenschap in New York, van een scherpe, kettingrokende en humoristische Hannah Arendt en van de bittere ruzies die haar visie op de Holocaust losmaakte.

laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
DE
2012
113’
Duits gesproken
Nederlands ondertiteld

Hannah Arendt toont een cruciale periode uit het leven van de Duitse filosoof Hannah Arendt, die sinds 1941 als vluchteling in New York woont.

In 1960 wordt de voormalige SS-ambtenaar Adolf Eichmann, één van de belangrijkste organisatoren van de ‘Endlösung’, door de Israëlische geheime dienst uit Argentinië ontvoerd om in Israël berecht te worden. Hannah Arendt reist als verslaggever van The New Yorker naar Jeruzalem om het proces bij te wonen.

Ze raakt gaandeweg gefascineerd door de paradox dat deze onbeduidende ambtenaar verantwoordelijk is voor misdaden op een ongekende schaal. Ze ontwikkelt het concept van de ‘banaliteit van het kwaad’: het fenomeen dat een afschuwelijk beleid door bureaucratische procedures kan worden opgeknipt tot de kleine daden van kleine banale daders. Tegelijkertijd is ze zeer kritisch over de manier waarop het proces-Eichmann wordt gevoerd. Velen verwijten haar de daden van Eichmann te banaliseren en weinig empathie te hebben met de slachtoffers van de Holocaust.

De Duitse regisseur Margarethe van Trotta verfilmde deze cruciale episode uit het leven van Hannah Arendt, mooi gespeeld door Barbara Sukowa. Het resultaat is een fascinerend beeld van de Duits-joodse ballingengemeenschap in New York, van een scherpe, kettingrokende en humoristische Hannah Arendt en van de bittere ruzies die haar visie op de Holocaust losmaakte.