I Have Loved Living There

Intro by Kim Schoof
Régis Sauder

Clergy, een 40 jaar oude new town net buiten Parijs, werd ooit als een non-place beschouwd. De bewoners van de stad spreken dat echter tegen. Geleid door het proza van de schrijfster Annie Ernaux, een voormalige inwoner, en aan de hand van interviews met inwoners gekoppeld aan filmische shots van Clergy, voert regisseur Régis Sauder een sterk pleidooi tegen het stereotiepe beeld van nieuwe steden als plaatsen zonder identiteit. Terwijl we door Clergy dwalen en de zachte blik van Sauder volgen, leren we dat het slechts een kwestie van tijd is voordat plaatsen een ziel krijgen.

Clergy, a 40-year-old ‘new town’ just outside Paris, was once considered a non-place. However, the people who make up the city would beg to differ. Guided by the prose of the writer Annie Ernaux, a one-time resident, and through the use of interviews with its inhabitants, coupled with cinematic shots of Clergy, director Régis Sauder makes a strong case against the stereotypical image of new towns as places that lack identity. As we meander through Clergy following the gentle gaze of Sauder, we learn that it is only a matter of time before places acquire a soul.

vr 7 okt
  • 12:45
Kaarten
  • filmspecial
Frankrijk
2020
104’
Frans gesproken
Engels ondertiteld

Clergy, een 40 jaar oude new town net buiten Parijs, werd ooit als een non-place beschouwd. De bewoners van de stad spreken dat echter tegen. Geleid door het proza van de schrijfster Annie Ernaux, een voormalige inwoner, en aan de hand van interviews met inwoners gekoppeld aan filmische shots van Clergy, voert regisseur Régis Sauder een sterk pleidooi tegen het stereotiepe beeld van nieuwe steden als plaatsen zonder identiteit. Terwijl we door Clergy dwalen en de zachte blik van Sauder volgen, leren we dat het slechts een kwestie van tijd is voordat plaatsen een ziel krijgen.

Clergy, a 40-year-old ‘new town’ just outside Paris, was once considered a non-place. However, the people who make up the city would beg to differ. Guided by the prose of the writer Annie Ernaux, a one-time resident, and through the use of interviews with its inhabitants, coupled with cinematic shots of Clergy, director Régis Sauder makes a strong case against the stereotypical image of new towns as places that lack identity. As we meander through Clergy following the gentle gaze of Sauder, we learn that it is only a matter of time before places acquire a soul.