Indonesia Calling

Joris Ivens

Naast Indonesia Calling vertonen we bij deze voorstelling de korte film die fotograaf Stacii Samidin maakte voor de tentoonstelling Dossier Indië in het Wereldmuseum. Na afloop zijn Samidin en Thom Hoffman te gast voor een uitgebreid nagesprek onder leiding van Dewi Reijs.

De gezamenlijke staking van Australische en Indonesische arbeiders in de haven van Sidney voorkomt de wapen- en troepentoevoer van de Nederlanders in Indonesië. In 1946 weigerden de Australische en Indonesische havenarbeiders in Sydney alle werkzaamheden aan Nederlandse schepen, die wapens vervoerden vanuit Australië naar de Nederlanders in Indonesië. De arbeiders hielden deze staking om hun sympathie te betuigen met de jonge republiek Indonesië. Beelden van onder andere de blokkade en van een gelukte poging een reeds uitgevaren Nederlands schip met een Indische bemanning te bewegen alsnog terug te keren en solidair te zijn met de stakers.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Australië
1946
22’
Engels gesproken

Naast Indonesia Calling vertonen we bij deze voorstelling de korte film die fotograaf Stacii Samidin maakte voor de tentoonstelling Dossier Indië in het Wereldmuseum. Na afloop zijn Samidin en Thom Hoffman te gast voor een uitgebreid nagesprek onder leiding van Dewi Reijs.

De gezamenlijke staking van Australische en Indonesische arbeiders in de haven van Sidney voorkomt de wapen- en troepentoevoer van de Nederlanders in Indonesië. In 1946 weigerden de Australische en Indonesische havenarbeiders in Sydney alle werkzaamheden aan Nederlandse schepen, die wapens vervoerden vanuit Australië naar de Nederlanders in Indonesië. De arbeiders hielden deze staking om hun sympathie te betuigen met de jonge republiek Indonesië. Beelden van onder andere de blokkade en van een gelukte poging een reeds uitgevaren Nederlands schip met een Indische bemanning te bewegen alsnog terug te keren en solidair te zijn met de stakers.

De Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin (1987) met roots in Indonesië maakte in opdracht van het Wereldmuseum de fotoserie Merdeka! Stacii reisde hiervoor naar Indonesië en ging hier op zoek naar de sporen van de Nederlandse aanwezigheid. Merdeka is een veelgebruikte term in de Indonesische en Molukse gemeenschap en betekent vrijheid/onafhankelijkheid. De expo is een persoonlijke reflectie op de koloniale erfenis die hij aantreft in het Indonesië en Nederland van vandaag de dag. In Merdeka kijkt Samidin verder dan het jaar 1949. Samidin is internationaal documentaire fotograaf die eerder de wereld over ging om ‘gangs’ te fotograferen. Met een grote dosis realisme treedt hij met zijn foto’s voorbij het stereotype en laat hij zijn publiek kennismaken met de belevingswereld van verchillende groeperingen in de samenleving.