Kopfkino #23: Rini Biemans
Festen

Willem Kars van Designplatform Rotterdam gaat in gesprek met Rini Biemans, directeur van Creatief Beheer. Aansluitend de keuzefilm van Rini: Festen (Thomas Vinterberg, 1998).

Rini Biemans’ levensloop is op zich al inspirerend. Op zijn 28ste laat hij zijn artsencarrière voor wat het is en besluit kunstenaar te worden. “Kunst is voor mij een manier van kijken en doen”, zegt Biemans. “Ik ben geïnteresseerd in relaties tussen mensen en ‘hun’ dingen; in alles wat je niet kunt aanraken”. Vanaf 1997 concentreert hij zich op het organiseren van activiteiten, zoals de Rotterdamse Kunstdagen en Camping Rotterdam. Ook gaat hij van start met Antenne Rotterdam: dagelijkse televisie over van alles en nog wat.

In 2002 ontwikkelt hij samen met Karin Keijzer Creatief Beheer. Hieruit ontstaat een nieuwe beroepsgroep, namelijk De Tuinman (m/v). Dit initiatief slaat aan: op dit moment werken 25 Tuinmannen in acht Rotterdamse wijken die zij samen met bewoners groen en kindvriendelijk maken.

Bij Rini Biemans en Creatief Beheer lijkt het begrip ‘social design’ te passen als een handschoen. Prima reden om hem daarover aan de tand te voelen. Wat zijn Biemans’ inspiratiebronnen? Is wat hij doet inderdaad te vatten onder ‘social design’? Kwartiermaker Willem Kars valt de eer te beurt het gesprek te modereren.

==Festen==
Thomas Vinterberg, 1998
“Aangrijpend, heftig en schitterend geacteerd”; er kwam geen eind aan de loftuitingen aan het adres van Vinterberg, die we inmiddels ook kennen van zijn huidige succesfilm Jagten. Het verhaal is eenvoudig. De vader van de familie, Helge Klingenfeldt, (Moritzen) wordt zestig. Een groot feest wordt gehouden in zijn landhuis, met familie en vrienden. In de familie zijn spanningen vanwege de zelfmoord door een dochter van Klingenfeldt, enkele weken terug. Dit wordt voor de gasten angstvallig verborgen gehouden, totdat zoon Christian tegen het einde van het diner een speech geeft over de waarheid. Thomas Vinterberg plaatst racisme, incest en seksisme in een ongemakkelijk kader van familietraditie en decorum.

Deze voorstelling is verlopen
  • filmspecial
195’

Willem Kars van Designplatform Rotterdam gaat in gesprek met Rini Biemans, directeur van Creatief Beheer. Aansluitend de keuzefilm van Rini: Festen (Thomas Vinterberg, 1998).

Rini Biemans’ levensloop is op zich al inspirerend. Op zijn 28ste laat hij zijn artsencarrière voor wat het is en besluit kunstenaar te worden. “Kunst is voor mij een manier van kijken en doen”, zegt Biemans. “Ik ben geïnteresseerd in relaties tussen mensen en ‘hun’ dingen; in alles wat je niet kunt aanraken”. Vanaf 1997 concentreert hij zich op het organiseren van activiteiten, zoals de Rotterdamse Kunstdagen en Camping Rotterdam. Ook gaat hij van start met Antenne Rotterdam: dagelijkse televisie over van alles en nog wat.

In 2002 ontwikkelt hij samen met Karin Keijzer Creatief Beheer. Hieruit ontstaat een nieuwe beroepsgroep, namelijk De Tuinman (m/v). Dit initiatief slaat aan: op dit moment werken 25 Tuinmannen in acht Rotterdamse wijken die zij samen met bewoners groen en kindvriendelijk maken.

Bij Rini Biemans en Creatief Beheer lijkt het begrip ‘social design’ te passen als een handschoen. Prima reden om hem daarover aan de tand te voelen. Wat zijn Biemans’ inspiratiebronnen? Is wat hij doet inderdaad te vatten onder ‘social design’? Kwartiermaker Willem Kars valt de eer te beurt het gesprek te modereren.

==Festen==
Thomas Vinterberg, 1998
“Aangrijpend, heftig en schitterend geacteerd”; er kwam geen eind aan de loftuitingen aan het adres van Vinterberg, die we inmiddels ook kennen van zijn huidige succesfilm Jagten. Het verhaal is eenvoudig. De vader van de familie, Helge Klingenfeldt, (Moritzen) wordt zestig. Een groot feest wordt gehouden in zijn landhuis, met familie en vrienden. In de familie zijn spanningen vanwege de zelfmoord door een dochter van Klingenfeldt, enkele weken terug. Dit wordt voor de gasten angstvallig verborgen gehouden, totdat zoon Christian tegen het einde van het diner een speech geeft over de waarheid. Thomas Vinterberg plaatst racisme, incest en seksisme in een ongemakkelijk kader van familietraditie en decorum.