Le carrosse d'or

The Golden Coach
Jean Renoir

Een set in Cinecittà stelt een theater in het achttiende-eeuwse Peru voor, waarop de camera inzoomt. Op dezelfde dag dat eindelijk de Gouden Koets arriveert, het cadeau van de wispelturige onderkoning voor zijn maîtresse, komt ook een commedia dell’arte-gezelschap uit Italië de stad binnen. De aandacht verschuift snel van de koets naar de temperamentvolle ster van de toneeltroep, Camilla.

Als de onderkoning Camilla’s gunst denkt te winnen door haar de koets te schenken, dreigen zijn hovelingen met een opstand. Camilla wendt het gevaar af door de twistappel aan de bisschop te geven. Zij wordt achtervolgd door drie minnaars: een acteur, een jonge officier en de Onderkoning, die haar telkens om iets anders beminnen en wat telkens ook niets te maken heeft met haar gevoel van eigenliefde. Uiteindelijk kiest Camilla voor haar ware liefde: het theater.

Magnani’s eerste kleurenfilm is geheel door regisseur Jean Renoir en cameraman Claude Renoir in haar dienst gesteld. Jean Renoir beschreef haar prestatie in zijn autobiografie als “dazzling”. Behalve als een eerbewijs aan Magnani’s komische talent, had hij de film ook opgevat als een ‘filosofisch’ onderzoek naar de verhouding tussen het leven en de kunst. Hij maakt het publiek scherp bewust van het illusionistische genoegen bij het kijken naar meeslepende affaires, terwijl men constant bewust moet zijn dat het allemaal maar verzonnen is en schone schijn.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
FR/IT
1953
100’
Engels gesproken

Een set in Cinecittà stelt een theater in het achttiende-eeuwse Peru voor, waarop de camera inzoomt. Op dezelfde dag dat eindelijk de Gouden Koets arriveert, het cadeau van de wispelturige onderkoning voor zijn maîtresse, komt ook een commedia dell’arte-gezelschap uit Italië de stad binnen. De aandacht verschuift snel van de koets naar de temperamentvolle ster van de toneeltroep, Camilla.

Als de onderkoning Camilla’s gunst denkt te winnen door haar de koets te schenken, dreigen zijn hovelingen met een opstand. Camilla wendt het gevaar af door de twistappel aan de bisschop te geven. Zij wordt achtervolgd door drie minnaars: een acteur, een jonge officier en de Onderkoning, die haar telkens om iets anders beminnen en wat telkens ook niets te maken heeft met haar gevoel van eigenliefde. Uiteindelijk kiest Camilla voor haar ware liefde: het theater.

Magnani’s eerste kleurenfilm is geheel door regisseur Jean Renoir en cameraman Claude Renoir in haar dienst gesteld. Jean Renoir beschreef haar prestatie in zijn autobiografie als “dazzling”. Behalve als een eerbewijs aan Magnani’s komische talent, had hij de film ook opgevat als een ‘filosofisch’ onderzoek naar de verhouding tussen het leven en de kunst. Hij maakt het publiek scherp bewust van het illusionistische genoegen bij het kijken naar meeslepende affaires, terwijl men constant bewust moet zijn dat het allemaal maar verzonnen is en schone schijn.