Gergiev Festival 2017

Man with a Movie Camera

Filmconcert
Dziga Vertov

Pianist en filmrecensent Kevin Toma begeleidt de film, in de traditie van de stomme films, live aan de piano.

Een cameraman probeert het stadsleven in de sovjetmaatschappij, het huis van de ‘nieuwe mens’, in al zijn machinedynamiek te vangen. Dziga Vertovs film geldt nog altijd als een van de bouwstenen van het modernisme in de cinema. Met livemuziek van de Britse pianist John Sweeney.

Een dag lang filmt de cameraman Odessa, van de vroege ochtend – de stad slaapt, de wielen, raderen en machines staan stil – tot de late avond. Allengs wordt het leven drukker en hectischer.

Filmpionier Dziga Vertov wilde een absolute filmtaal scheppen die volledig los stond van de taal van het theater en de literatuur. Het resultaat is een experimenteel werk waarin veel nieuwe filmtechnieken worden ingezet en de montage een duizelingwekkende stroom beelden op gang brengt.

LantarenVenster vertoont de kopie die Dziga Vertov na de vertoning door de Filmliga achterliet in Nederland, bang als hij was dat de film bij terugreis in beslag zou worden genomen door de douane ? de film was in Duitsland verboden.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
Filmconcert
Sovjet Unie
1929
68’

Pianist en filmrecensent Kevin Toma begeleidt de film, in de traditie van de stomme films, live aan de piano.

Een cameraman probeert het stadsleven in de sovjetmaatschappij, het huis van de ‘nieuwe mens’, in al zijn machinedynamiek te vangen. Dziga Vertovs film geldt nog altijd als een van de bouwstenen van het modernisme in de cinema. Met livemuziek van de Britse pianist John Sweeney.

Een dag lang filmt de cameraman Odessa, van de vroege ochtend – de stad slaapt, de wielen, raderen en machines staan stil – tot de late avond. Allengs wordt het leven drukker en hectischer.

Filmpionier Dziga Vertov wilde een absolute filmtaal scheppen die volledig los stond van de taal van het theater en de literatuur. Het resultaat is een experimenteel werk waarin veel nieuwe filmtechnieken worden ingezet en de montage een duizelingwekkende stroom beelden op gang brengt.

LantarenVenster vertoont de kopie die Dziga Vertov na de vertoning door de Filmliga achterliet in Nederland, bang als hij was dat de film bij terugreis in beslag zou worden genomen door de douane ? de film was in Duitsland verboden.