Mud
Neem een kijkje in de traditionele Russische badhuiscultuur van pompende modder en betegelde gangen. Met behulp van spectaculaire zwart-wit beelden voelt het alsof je een reis in de tijd maakt. Ilya Povolotsky’s Mud is een bloedmooie documentaire in de stijl van de beste Sovjetcinema. Ondanks deze referentie staat de hele film in de context van de zeer actuele en gruwelijke oorlog met Oekraïne, die in alle scènes en met behulp van radiofragmenten akelig nabij voelt. Weerbarstig zet de dagelijkse gang van zaken zich door. Met het geruis van de stuwende modder in de oren staan de patiënten weer in de rij bij de hoofdzuster.
A look at the traditional Russian bathhouse culture of pumping mud and tiled corridors. With the help of spectacular black-and-white images, it feels as if you are travelling through time. Ilya Povolotsky’s Mud is a stunningly beautiful documentary in the style of the best Soviet cinema. Despite this reference, the whole film is set in the context of the terrible war with Ukraine, radio reports of which make it feel grimly present in all scenes. Yet the daily grind continues unabated. With the noise of surging mud in their ears, the patients stand in line again before the head nurse.
- 15:00
Kies tijdstip
- filmspecial
Neem een kijkje in de traditionele Russische badhuiscultuur van pompende modder en betegelde gangen. Met behulp van spectaculaire zwart-wit beelden voelt het alsof je een reis in de tijd maakt. Ilya Povolotsky’s Mud is een bloedmooie documentaire in de stijl van de beste Sovjetcinema. Ondanks deze referentie staat de hele film in de context van de zeer actuele en gruwelijke oorlog met Oekraïne, die in alle scènes en met behulp van radiofragmenten akelig nabij voelt. Weerbarstig zet de dagelijkse gang van zaken zich door. Met het geruis van de stuwende modder in de oren staan de patiënten weer in de rij bij de hoofdzuster.
A look at the traditional Russian bathhouse culture of pumping mud and tiled corridors. With the help of spectacular black-and-white images, it feels as if you are travelling through time. Ilya Povolotsky’s Mud is a stunningly beautiful documentary in the style of the best Soviet cinema. Despite this reference, the whole film is set in the context of the terrible war with Ukraine, radio reports of which make it feel grimly present in all scenes. Yet the daily grind continues unabated. With the noise of surging mud in their ears, the patients stand in line again before the head nurse.