Satyricon

Federico Fellini

Op zondag 4 november presenteert LantarenVenster de spraakmakende klassieker Satyricon van Federico Fellini uit 1969. Een bizarre en carnavaleske parade door het Romeinse Rijk onder het decadente bewind van keizer Nero. Voorafgaand aan de film geeft Sara Hoogveld een lezing over Fellini en de decadentie in de westerse beschaving. Een geliefd onderwerp voor Fellini die eerder La Dolce Vita maakte over de spirituele leegte in het Rome van de jaren zestig. Sara Hoogveld studeerde geschiedenis en Romaanse Talen en Culturen. Ze geeft regelmatig cursussen en lezingen over Italiaanse filmgeschiedenis.

Satyricon is losjes gebaseerd op de literatuurklassieker van Petronius, een Romeinse schelmenroman. Van deze roman zijn slechts fragmenten overgeleverd maar daar weet Fellini wel raad mee. In zijn eigen fragmentarische stijl rijgt hij visueel verbluffende scenes aan elkaar met het Romeinse Rijk als kleurrijk decor. Hij verkent de grenzen van zijn eigen fantasie in full Technicolor, een satirische overdrijving van Amerikaanse kassuccessen als Ben Hur en Quo Vadis.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
Filmspecial met lezing
IT
2011
138’
Italiaans gesproken
Nederlands ondertiteld
12 Angst Geweld Grof taalgebruik

Op zondag 4 november presenteert LantarenVenster de spraakmakende klassieker Satyricon van Federico Fellini uit 1969. Een bizarre en carnavaleske parade door het Romeinse Rijk onder het decadente bewind van keizer Nero. Voorafgaand aan de film geeft Sara Hoogveld een lezing over Fellini en de decadentie in de westerse beschaving. Een geliefd onderwerp voor Fellini die eerder La Dolce Vita maakte over de spirituele leegte in het Rome van de jaren zestig. Sara Hoogveld studeerde geschiedenis en Romaanse Talen en Culturen. Ze geeft regelmatig cursussen en lezingen over Italiaanse filmgeschiedenis.

Satyricon is losjes gebaseerd op de literatuurklassieker van Petronius, een Romeinse schelmenroman. Van deze roman zijn slechts fragmenten overgeleverd maar daar weet Fellini wel raad mee. In zijn eigen fragmentarische stijl rijgt hij visueel verbluffende scenes aan elkaar met het Romeinse Rijk als kleurrijk decor. Hij verkent de grenzen van zijn eigen fantasie in full Technicolor, een satirische overdrijving van Amerikaanse kassuccessen als Ben Hur en Quo Vadis.

Een vertoning in samenwerking met de Dante Alighieri Rotterdam en het Nederlands Klassiek Verbond.