Skin of Glass
Ooit stond dit kantoorgebouw in Sao Paulo voor het optimisme van het moderne Brazilië. Het werd liefkozend Skin of Glass genoemd en was een van die fenomenale Braziliaanse ontwerpen uit de jaren 50 en 60 waar de wereld een voorbeeld aan nam. Nauwelijks een halve eeuw later zijn de tijden veranderd, blijkt als filmmaakster Denise Zmekhol, dochter van de architect, op zoek gaat naar de achtergrond en het huidige gebruik van dit meesterwerk. Skin of Glass blijkt bezet door honderden dakloze families. Zmekhol maakte een aangrijpend persoonlijke film over verlies, ontwerppassie, sociale ongelijkheid, megalomane bouwwoede en een cynische wereld in crisis.
This office building in Sao Paulo once symbolized the optimism of modern Brazil. Affectionately known as Skin of Glass, it was one of those phenomenal Brazilian designs of the 1950s and 1960s that set an example for the world. Just half a century later the times seem to have changed when filmmaker Denise Zmekhol, daughter of the architect, explores the background to and present use of this masterpiece. Skin of Glass is now occupied by hundreds of homeless families. Zmekhol made a compelling personal film about loss, design passion, social inequality, a massive building boom, and a cynical world in crisis.
Kies tijdstip
- filmspecial
Ooit stond dit kantoorgebouw in Sao Paulo voor het optimisme van het moderne Brazilië. Het werd liefkozend Skin of Glass genoemd en was een van die fenomenale Braziliaanse ontwerpen uit de jaren 50 en 60 waar de wereld een voorbeeld aan nam. Nauwelijks een halve eeuw later zijn de tijden veranderd, blijkt als filmmaakster Denise Zmekhol, dochter van de architect, op zoek gaat naar de achtergrond en het huidige gebruik van dit meesterwerk. Skin of Glass blijkt bezet door honderden dakloze families. Zmekhol maakte een aangrijpend persoonlijke film over verlies, ontwerppassie, sociale ongelijkheid, megalomane bouwwoede en een cynische wereld in crisis.
This office building in Sao Paulo once symbolized the optimism of modern Brazil. Affectionately known as Skin of Glass, it was one of those phenomenal Brazilian designs of the 1950s and 1960s that set an example for the world. Just half a century later the times seem to have changed when filmmaker Denise Zmekhol, daughter of the architect, explores the background to and present use of this masterpiece. Skin of Glass is now occupied by hundreds of homeless families. Zmekhol made a compelling personal film about loss, design passion, social inequality, a massive building boom, and a cynical world in crisis.