Taming the Garden

Salomé Jashi

Salome Jashi’s indrukwekkende verhaal begint met het beeld van een oude boom van bijna 50 meter hoog, die drijvend op een vrachtschuit over de Zwarte Zee wordt vervoerd. De bestemming, op talloze kilometers afstand, is de privétuin van een anonieme multimiljonair, die een merkwaardige hobby heeft: het verzamelen van exotische bomen voor zijn eigen kunstmatige Hof van Eden. In een adembenemende filmische stijl volgt Taming the Garden de surrealistische ontworteling van oude bomen uit hun Georgische grond. Bij elke verhuizing laaien de spanningen tussen arbeiders en dorpelingen op. Sommigen zien financiële voordelen – nieuwe wegen, aantrekkelijke vergoedingen – terwijl anderen rouwen om het verlies van hun landschap en collectieve herinneringen. Met een kalme en scherpe blik documenteert Jashi de macht van één enkele man over de natuurlijke omgeving van de aarde: hoe majestueuze levende dragers van de identiteit van een land moeiteloos kunnen worden ontworteld door machtige individuen die de natuur willen bezitten.

The opening shot of filmmaker Salome Jashi’s striking environmental tale captures a tree as tall as a 15-story building floating on a barge across the vast Black Sea. Its destination lies within a garden countless miles away, privately owned by a wealthy and anonymous man whose passion resides in the removal, and subsequent replanting, of foreign trees into his own man-made Eden. With astonishing cinematic style, Taming the Garden tracks the surreal uprooting of ancient trees from their Georgian locales. With each removal, tensions flare between workers and villagers. Some see financial incentives – new roads, handsome fees – while others angrily mourn the loss of what was assumed an immovable monolith of their town’s collective history and memory. With a steady and shrewdly observant eye, Jashi documents a single man’s power over Earth’s natural gardens: how majestic living artifacts of a country’s identity can so effortlessly become uprooted by individuals with no connection to the nature they now claim as their own.
zo 9 okt
  • 17:00
Kaarten
  • filmspecial
Georgië
2021
91’
Georgisch gesproken
Engels ondertiteld

Salome Jashi’s indrukwekkende verhaal begint met het beeld van een oude boom van bijna 50 meter hoog, die drijvend op een vrachtschuit over de Zwarte Zee wordt vervoerd. De bestemming, op talloze kilometers afstand, is de privétuin van een anonieme multimiljonair, die een merkwaardige hobby heeft: het verzamelen van exotische bomen voor zijn eigen kunstmatige Hof van Eden. In een adembenemende filmische stijl volgt Taming the Garden de surrealistische ontworteling van oude bomen uit hun Georgische grond. Bij elke verhuizing laaien de spanningen tussen arbeiders en dorpelingen op. Sommigen zien financiële voordelen – nieuwe wegen, aantrekkelijke vergoedingen – terwijl anderen rouwen om het verlies van hun landschap en collectieve herinneringen. Met een kalme en scherpe blik documenteert Jashi de macht van één enkele man over de natuurlijke omgeving van de aarde: hoe majestueuze levende dragers van de identiteit van een land moeiteloos kunnen worden ontworteld door machtige individuen die de natuur willen bezitten.

The opening shot of filmmaker Salome Jashi’s striking environmental tale captures a tree as tall as a 15-story building floating on a barge across the vast Black Sea. Its destination lies within a garden countless miles away, privately owned by a wealthy and anonymous man whose passion resides in the removal, and subsequent replanting, of foreign trees into his own man-made Eden. With astonishing cinematic style, Taming the Garden tracks the surreal uprooting of ancient trees from their Georgian locales. With each removal, tensions flare between workers and villagers. Some see financial incentives – new roads, handsome fees – while others angrily mourn the loss of what was assumed an immovable monolith of their town’s collective history and memory. With a steady and shrewdly observant eye, Jashi documents a single man’s power over Earth’s natural gardens: how majestic living artifacts of a country’s identity can so effortlessly become uprooted by individuals with no connection to the nature they now claim as their own.

De papieren strippenkaart en Rotterdampas zijn voor deze voorstelling niet geldig.