The Assassin

Hou Hsiao-hsien

Hou Hsiao-hsien stort zich op het genre van de martial arts en geeft er een spirituele draai aan.

The Assassin – prijs voor Beste Regie in Cannes – is een fraai gestileerde vertelling over de dodelijke huurmoordenares Nie Yinniang. De actie speelt zich af tijdens de T’ang-dynastie in de negende eeuw, op het hoogtepunt van China’s macht.

Jaren deed Hou Hsiao-hsien (Millenium Mambo, Le voyage du ballon rouge) erover om zijn poëtische kijk op het klassieke genre van de Wuxia, de Chinese vechtfilm, te realiseren. Zijn portret van de dodelijk mooie huurmoordenaar Yinniang focust verrassend op de psychologie van een jonge vrouw in conflict met haar geweten.

Yinniang heeft de opdracht om de gouverneur van een van de Noord-Chinese provincies te vermoorden. Langzaam werkt ze zich naar het te doden object toe, door alle lagen van de macht heen. Complicerende factor: de machtige gouverneur is de man die haar ooit beloofd was als huwelijkspartner.

Subtiel registreert de regisseur het innerlijke leven van een vrouw die getraind is om te doden; de stilering van de vechtscènes is uitzonderlijk subtiel en ingehouden, de sfeer van de beelden ontleend aan oude Chinese landschapsschilderingen.

“In zijn schoonheid de meest verleidelijke en meeslepende film die Hou ooit heeft gemaakt heeft”, oordeelde vakblad Variety.

Laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
TW
2015
104’
Mandarijn gesproken
Nederlands ondertiteld

Hou Hsiao-hsien stort zich op het genre van de martial arts en geeft er een spirituele draai aan.

The Assassin – prijs voor Beste Regie in Cannes – is een fraai gestileerde vertelling over de dodelijke huurmoordenares Nie Yinniang. De actie speelt zich af tijdens de T’ang-dynastie in de negende eeuw, op het hoogtepunt van China’s macht.

Jaren deed Hou Hsiao-hsien (Millenium Mambo, Le voyage du ballon rouge) erover om zijn poëtische kijk op het klassieke genre van de Wuxia, de Chinese vechtfilm, te realiseren. Zijn portret van de dodelijk mooie huurmoordenaar Yinniang focust verrassend op de psychologie van een jonge vrouw in conflict met haar geweten.

Yinniang heeft de opdracht om de gouverneur van een van de Noord-Chinese provincies te vermoorden. Langzaam werkt ze zich naar het te doden object toe, door alle lagen van de macht heen. Complicerende factor: de machtige gouverneur is de man die haar ooit beloofd was als huwelijkspartner.

Subtiel registreert de regisseur het innerlijke leven van een vrouw die getraind is om te doden; de stilering van de vechtscènes is uitzonderlijk subtiel en ingehouden, de sfeer van de beelden ontleend aan oude Chinese landschapsschilderingen.

“In zijn schoonheid de meest verleidelijke en meeslepende film die Hou ooit heeft gemaakt heeft”, oordeelde vakblad Variety.