The Automat

Intro by Hiske Versprille
Lisa Hurwitz

In Nederland associëren we de automaat met de FEBO en het consumeren van kroketten en frikandellen na een avondje stappen. Automaten bereikten hun hoogtepunt echter al bijna een eeuw geleden, aan de oostkust van de VS. Daar stonden ze, vanwege het gemak en de betaalbaarheid, symbool voor democratische en egalitaire idealen. ‘Je had niet veel geld nodig. Je had veel stuivers nodig’, herinnert komiek en New Yorker Mel Brooks zich. Samen met Brooks reflecteren verscheidene markante Amerikanen op dit vergane icoon van het stadsleven. Automaten waren volwaardige restaurants, waar kosten noch moeite werden bespaard om uitbundige Art Deco-interieurs te realiseren. Toch slaagden ze erin om een toevluchtsoord te zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht of etniciteit. Filmmaker Lisa Hurwitz’s documentaire is een ode aan de nalatenschap van de automaat, die ooit een revolutie in de Amerikaanse eetcultuur teweeg heeft gebracht.

Intro door Hiske Versprille

In the Netherlands, we associate the automat with FEBO and its kroketten and frikandels, often consumed after a night of clubbing. Yet nearly a century ago, the automat reached perfection on the East Coast of the USA, where it became emblematic of democratic and egalitarian ideals. ‘You didn’ t need a lot of money. You needed a lot of nickels,’ reminisces comedian and New Yorker Mel Brooks, highlighting its affordability. Along with Brooks, many notable Americans reflect on this beloved feature of urban life. The automats were full-fledged restaurants, where no expense was spared on lavish Art Deco interiors. Yet it still managed to be a refuge for everyone, irrespective of age, gender or ethnicity. A few coins down the slot and a pull of a lever, and a variety of warm meals and delicious desserts were within reach. Filmmaker Lisa Hurwitz pays tribute to its legacy, lovingly tracing the automat’s development and impact on food culture.

Intro by Hiske Versprille

vr 7 okt
  • 19:00
Kaarten
  • filmspecial
Verenigde Staten
2021
98’
Engels gesproken
geen ondertiteld

In Nederland associëren we de automaat met de FEBO en het consumeren van kroketten en frikandellen na een avondje stappen. Automaten bereikten hun hoogtepunt echter al bijna een eeuw geleden, aan de oostkust van de VS. Daar stonden ze, vanwege het gemak en de betaalbaarheid, symbool voor democratische en egalitaire idealen. ‘Je had niet veel geld nodig. Je had veel stuivers nodig’, herinnert komiek en New Yorker Mel Brooks zich. Samen met Brooks reflecteren verscheidene markante Amerikanen op dit vergane icoon van het stadsleven. Automaten waren volwaardige restaurants, waar kosten noch moeite werden bespaard om uitbundige Art Deco-interieurs te realiseren. Toch slaagden ze erin om een toevluchtsoord te zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht of etniciteit. Filmmaker Lisa Hurwitz’s documentaire is een ode aan de nalatenschap van de automaat, die ooit een revolutie in de Amerikaanse eetcultuur teweeg heeft gebracht.

Intro door Hiske Versprille

In the Netherlands, we associate the automat with FEBO and its kroketten and frikandels, often consumed after a night of clubbing. Yet nearly a century ago, the automat reached perfection on the East Coast of the USA, where it became emblematic of democratic and egalitarian ideals. ‘You didn’ t need a lot of money. You needed a lot of nickels,’ reminisces comedian and New Yorker Mel Brooks, highlighting its affordability. Along with Brooks, many notable Americans reflect on this beloved feature of urban life. The automats were full-fledged restaurants, where no expense was spared on lavish Art Deco interiors. Yet it still managed to be a refuge for everyone, irrespective of age, gender or ethnicity. A few coins down the slot and a pull of a lever, and a variety of warm meals and delicious desserts were within reach. Filmmaker Lisa Hurwitz pays tribute to its legacy, lovingly tracing the automat’s development and impact on food culture.

Intro by Hiske Versprille