The Taking

Intro Martin Koolhoven
Alexandre O. Philippe

Met een intro door Martin Koolhoven.

Film beïnvloedt onze kijk op het landschap. Neem Monument Valley, op de grens tussen Utah en Arizona. Dit is een cinematografisch landschap, een landschap dat je niet meer los kunt zien van de films waarin het een decor vormde. Zo’n landschap is ook een vorm van culturele toe-eigening: tussen de indrukwekkende rotsformaties van Monument Valley zijn tientallen westerns opgenomen die de mythe voedden van de heroïsche verovering van Amerika. Film als een nieuwe vorm van kolonisatie, die de oorspronkelijke bewoners, de Navajo, tot vreemden maakte. In The Taking wordt deze mythe op aanstekelijke wijze geanalyseerd. Een visueel overrompelende film, een must-see voor elke film- en landschapsliefhebber.

Film shapes our view of the landscape. Take the example of Monument Valley, on the border between Utah and Arizona. You cannot separate this cinematographic landscape from the movies in which it appears as a backdrop. Such a landscape is also a form of cultural appropriation: the stunning rock formations of Monument Valley were the setting for dozens of westerns that fed the myth of the heroic conquest of America. A new form of colonization, film turned the original inhabitants, the Navajo, into aliens. The Taking analyses this myth in compelling fashion. A visually overwhelming film, a must-see for every lover of film and landscape.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Verenigde Staten
2021
76’
Engels gesproken

Met een intro door Martin Koolhoven.

Film beïnvloedt onze kijk op het landschap. Neem Monument Valley, op de grens tussen Utah en Arizona. Dit is een cinematografisch landschap, een landschap dat je niet meer los kunt zien van de films waarin het een decor vormde. Zo’n landschap is ook een vorm van culturele toe-eigening: tussen de indrukwekkende rotsformaties van Monument Valley zijn tientallen westerns opgenomen die de mythe voedden van de heroïsche verovering van Amerika. Film als een nieuwe vorm van kolonisatie, die de oorspronkelijke bewoners, de Navajo, tot vreemden maakte. In The Taking wordt deze mythe op aanstekelijke wijze geanalyseerd. Een visueel overrompelende film, een must-see voor elke film- en landschapsliefhebber.

Film shapes our view of the landscape. Take the example of Monument Valley, on the border between Utah and Arizona. You cannot separate this cinematographic landscape from the movies in which it appears as a backdrop. Such a landscape is also a form of cultural appropriation: the stunning rock formations of Monument Valley were the setting for dozens of westerns that fed the myth of the heroic conquest of America. A new form of colonization, film turned the original inhabitants, the Navajo, into aliens. The Taking analyses this myth in compelling fashion. A visually overwhelming film, a must-see for every lover of film and landscape.