Tous les jours, a tous points de vue, on va de mieux en mieux
In september 2007 resulteerde de bijzondere samenwerking tussen Scapino en Hans Tuerlings in de opvallende productie Tous les jours, a tous points de vue, on va de mieux en mieux (elke dag word je in alle opzichten beter en beter). Na de succesvolle pilot in L/V én de selectie voor de Nederlandse Dansdagen vindt de aftrap voor de tournee van Tous les jours.. wederom in Lantaren/Venster plaats.
De titel van het stuk verwijst naar een Franse therapie van autosuggestie. Wanneer de mens elke dag op vaste tijden tot zijn innerlijk spreekt, groeit in zijn wezen de neiging tot werkelijk sterker en gezonder worden, zowel in lichamelijk als in geestelijk opzicht.
Zoals in al zijn werk streeft Tuerlings ook in dit stuk naar een ongeforceerde theatrale benadering waarin dans voertuig wordt voor inzicht en begrip in de alledaagse, gecompliceerde werkelijkheid. De verschillende scènes, meer schetsen dan een verhaal, worden aangestuurd door teksten van keizer en filosoof Marcus Aurelius, vrij geïnterpreteerd en verteld door de dansers zelf. Lessen over hoe te leven, want ‘waar je kunt leven, kun je ook goed leven’.
De pers reageerde enthousiast op de première. NRC schreef: “De kracht van Tous les jours ligt in het vervreemdende en ongrijpbare. Hulde aan Scapino en Tuerlings: het seizoen is mooi begonnen.”
Tous les jours… werd geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen 2008. De commissie schreef: “een fascinerende voorstelling, waarin de vertrouwde intrigerende poëzie van de choreograaf door de dansers van het gezelschap groots wordt neergezet”.
Kies tijdstip
- dans
In september 2007 resulteerde de bijzondere samenwerking tussen Scapino en Hans Tuerlings in de opvallende productie Tous les jours, a tous points de vue, on va de mieux en mieux (elke dag word je in alle opzichten beter en beter). Na de succesvolle pilot in L/V én de selectie voor de Nederlandse Dansdagen vindt de aftrap voor de tournee van Tous les jours.. wederom in Lantaren/Venster plaats.
De titel van het stuk verwijst naar een Franse therapie van autosuggestie. Wanneer de mens elke dag op vaste tijden tot zijn innerlijk spreekt, groeit in zijn wezen de neiging tot werkelijk sterker en gezonder worden, zowel in lichamelijk als in geestelijk opzicht.
Zoals in al zijn werk streeft Tuerlings ook in dit stuk naar een ongeforceerde theatrale benadering waarin dans voertuig wordt voor inzicht en begrip in de alledaagse, gecompliceerde werkelijkheid. De verschillende scènes, meer schetsen dan een verhaal, worden aangestuurd door teksten van keizer en filosoof Marcus Aurelius, vrij geïnterpreteerd en verteld door de dansers zelf. Lessen over hoe te leven, want ‘waar je kunt leven, kun je ook goed leven’.
De pers reageerde enthousiast op de première. NRC schreef: “De kracht van Tous les jours ligt in het vervreemdende en ongrijpbare. Hulde aan Scapino en Tuerlings: het seizoen is mooi begonnen.”
Tous les jours… werd geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen 2008. De commissie schreef: “een fascinerende voorstelling, waarin de vertrouwde intrigerende poëzie van de choreograaf door de dansers van het gezelschap groots wordt neergezet”.
Regie: Hans Tuerlings
Muziek: Biosphere, Clementi e.a.
Dans: Bryndis Brynjolfsdottir, Melanie Oger, Ralitza Malehounova, Veronique Prins, Jan Kooijman, Mischa van Leeuwen, Rein Putkamer.
Bekijk fragmenten uit de voorstelling.
In De Telegraaf verscheen een interview met Hans Tuerlings.
