trans.form
Sinds hij doorbrak op het CaDance festival van 2000 maakte de Canadees-Nederlandse choreograaf André Gingras een indrukwekkende reeks voorstellingen. Keer op keer bewijst hij dat dans zich wel degelijk over de actualiteit kan uitspreken. In Gingras’ voorstellingen draait het vaak om morele dilemma’s.
In zijn nieuwe productie trans.form richt Gingras zijn focus op het verschijnsel van radicale transformatie van het lichaam. Hij onderzoekt het lichaam als evolutionaire ontwikkeling, gebaseerd op een studie naar religieuze ervaringen als trance, bezetenheid en extreme fysieke praktijken.
De muziek in deze productie is fenomenaal en wordt verzorgd door de Indonesische componist Rahayu Supanggah, die internationaal veel aanzien geniet en wordt beschouwd als de ‘rebel pioneer’ van de nieuwe muziek in Indonesië.
De pers over trans.form:
“Fysieke transformatie als metafoor voor de weg naar vrijheid; een interessant uitgangspunt…” (Trouw, 7 november 2006)
“Het uitgangspunt van de nieuwe choreografie van aanstormend en erkend talent André Gingras is even actueel als van alle tijden: radicale veranderingen van het lichaam.” (AD/Haagsche Courant, 3 november 2006)
“Tomino en danser Thomas Falk plakken een masker op hun achterhoofd en creëren met hun achterovergebogen, bijna naakte lichamen prachtige, nieuwsgierige creaturen’. (de Volkskrant, 6 november 2006)
Kies tijdstip
- dans
Sinds hij doorbrak op het CaDance festival van 2000 maakte de Canadees-Nederlandse choreograaf André Gingras een indrukwekkende reeks voorstellingen. Keer op keer bewijst hij dat dans zich wel degelijk over de actualiteit kan uitspreken. In Gingras’ voorstellingen draait het vaak om morele dilemma’s.
In zijn nieuwe productie trans.form richt Gingras zijn focus op het verschijnsel van radicale transformatie van het lichaam. Hij onderzoekt het lichaam als evolutionaire ontwikkeling, gebaseerd op een studie naar religieuze ervaringen als trance, bezetenheid en extreme fysieke praktijken.
De muziek in deze productie is fenomenaal en wordt verzorgd door de Indonesische componist Rahayu Supanggah, die internationaal veel aanzien geniet en wordt beschouwd als de ‘rebel pioneer’ van de nieuwe muziek in Indonesië.
De pers over trans.form:
“Fysieke transformatie als metafoor voor de weg naar vrijheid; een interessant uitgangspunt…” (Trouw, 7 november 2006)
“Het uitgangspunt van de nieuwe choreografie van aanstormend en erkend talent André Gingras is even actueel als van alle tijden: radicale veranderingen van het lichaam.” (AD/Haagsche Courant, 3 november 2006)
“Tomino en danser Thomas Falk plakken een masker op hun achterhoofd en creëren met hun achterovergebogen, bijna naakte lichamen prachtige, nieuwsgierige creaturen’. (de Volkskrant, 6 november 2006)
Choreografie: André Gingras. Co-regie en dramaturgie: Sue Jane Stoker. Dans: Kenneth Flak, Marek Zawalski (understudy), Marta Lobato, Thomas Falk, Yukio Tomino. Vormgeving en visueel advies: Catarina Campino. Dramaturgie advies: Igor Dobricic. Muziek: Rahayu Supanggah. Lichtontwerp: Bas Vissers. Kostuums: Asalia Khadjé.
